Po chmurné zimě, kdy se české hotely propadaly ve srovnání s okolními zeměmi na poslední místo v obsazenosti i ceně pokoje, dává začátek jara důvod k optimismu. Vynikající velikonoční víkend nastartoval hlavní sezónu a Praha ukázala, že i po covidu je turistickým lákadlem evropského významu.
Hoteliéři netrpělivě očekávali zveřejnění dat STR za duben a výsledky jsou po dlouhé zimě pro české hotely pozitivní zprávou. Zatímco srovnatelné země a evropské metropole (s výjimkou Vídně) se probouzely do hlavní sezóny pozvolna – v Praze odstartovaly Velikonoce hlavní sezónu ve velkém stylu. Praha ukázala, že je stále (i po covidové pandemii) turistickým lákadlem evropského významu a vrátila se do skupiny Varšava, Budapešť, za zatím nedostižnou Vídní.
Pozitivní je především fakt, že cena pokoje v českých hotelech v dubnu po dlouhé době překonala roční inflaci, což dává naději na oživení celého odvětví. V obsazenosti hotelů se také Česká republika v dubnu konečně dostala nad evropský průměr.
„K velkému optimismu není důvod. Je to asi takový úspěch, jako že naši hokejisté uhráli čtvrtfinále. Vždyť Praha byla vždy premiantem ve středoevropském regionu a nyní se „radujeme“, že jsme se vyhrabali k průměru. Obsazenost se konečně vyrovnala Varšavě nebo Budapešti, ceny se v Praze zvýšily, ale Vídeň je pořád hodně před námi...“ mírní nadšení majitel největší české hotelové sítě Jaroslav Svoboda (Czech Inn Hotels), a dodává: „Nezapomínejme, že hotelová (potravinová, mzdová a energetická) inflace – je výrazně silnější než inflace oficiální, na trhu chybí kvalifikovaní zaměstnanci, a tak si české hotely opravdu nemohou vyskakovat. Nicméně jako u křesťanství – Velikonoce přinesly naději a obrat. Tak snad se celé odvětví vydalo vzhůru a hlavní sezóna bude úspěšná.“
Meziměsíční srovnání
Velikonoce tradičně startují hlavní turistickou sezónu v České republice. Vzhledem k charakteru počasí je naše „sezónnost“ výrazně vyšší než u západní nebo jižní Evropy. A zlom jako každý rok opět přišel – dubnová obsazenost českých hotelů překročila evropský průměr a za měsíce květen a červen by ho dále měla výrazně překračovat. Klíčovým faktorem bude, zda se české hotely budou dotahovat k západní Evropě i v cenách pokoje.
Mezi tahouny českého hotelnictví patří dle dat STR zejména skupina Czech Inn Hotels – dominantní poskytovatel hotelových služeb v Praze a jedna ze tří největších hotelových sítí v České republice. Zaměřuje se zejména na čtyřhvězdičkové hotely s výrazným zastoupením obchodní klientely, ale v posledních letech boduje i v segmentu luxusních hotelů. Příkladem je The Grand Mark Prague (bývalý Kempinski) v Hybernské ulici. „Nyní se věnujeme zejména nově převzatému Grandhotelu International“, vysvětluje Sales Manager skupiny Marek Boura. „Nicméně v segmentu luxusních pětihvězdičkových hotelů se z obchodního hlediska každý měsíc dere ke špičce The Grand Mark. Mám z toho radost – už kvůli tomu jménu,“ uzavírá se smíchem Marek Boura.
O STR:
Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste. Například v Praze se již blíž polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku.