Dva přední mainstreamoví prezidentští kandidáti ve Francii odmítli slíbit, že v severofrancouzském Amiensu udrží produkci továrny amerického výrobce bílé techniky Whirlpool, která se má přesunout do Polska. Postoje nezávislého centristy Emmanuela Macrona a konzervativce Françoise Fillona podle agentury Bloomberg naznačují, že končí doba, kdy protekcionističtí francouzští politici stáli u bran továren a slibovali zachránit tamní výrobu a pracovní místa.
Whirlpool oznámil, že příští rok přesune svou produkci sušiček do Polska. Zaměstnání v Amiensu tím ztratí 280 lidí.
„Co s tím mám dělat? Postavit se na náklaďák a říkat ´Za mně se to nezavře?´ Víme, že to není pravda,“ řekl Macron ve čtvrtek v televizi France 2. Scházet se s tamními zaměstnanci před televizními kamerami během kampaně by byla „čirá demagogie“, dodal politik, který v Amiensu vyrůstal a byl jednu dobu ministrem hospodářství za dosluhujícího prezidenta Françoise Hollandea.
Hrozby ztrát pracovních míst a produkce ve Francii až dosud vyvolávaly hlučné reakce politiků, kteří voličům slibovali zachování ohrožených míst. Během prezidentské kampaně roku 2012 se tehdejší socialistický kandidát Hollande vyhoupl na korbu odborářského nákladního vozu a slíbil bránit před uzavřením dvě vysoké pece ocelárny společnosti ArcelorMittal ve Florange v severovýchodní Francii. Obě pece firma další rok zavřela.
Fillon na otázku ohledně továrny v Amiensu v rozhlasové stanici RTL řekl, že tento závod není pro Francii strategicky významný. Macron i Fillon na rozdíl od tradičních slibů zachování míst říkají, že hodlají zvýšit konkurenceschopnost domácího trhu práce pomocí nižších daní a zvýšení pružnosti v propouštění.
Nezvyklý Macronův a Fillonův postoj kontrastuje se staronovým přístupem vůdkyně Národní fronty Marine Le Penové, která chce tradiční francouzský merkantilismus obohatit opatřeními inspirovanými americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Le Penová navrhuje uvalit na zboží, které Whirlpool vyrobí v zahraničí a prodává ve Francii, daň 35 procent. Podobá se to Trumpovým hrozbám zavést dodatečná cla na vozy, které automobilky vyrábějí v Mexiku a dovážejí do USA.