Nejen v Silicon Valley nebo New Yorku můžou české startupy získat cenné zkušenosti pro rozvoj jejich podnikání. Podporu pro rozvoj svého byznysu naleznou i na dalekém východě, konkrétně v Singapuru, kam se chystá Petr Heller ze společnosti Retailys, sídlící v západočeských Klatovech. Ten se do této destinace dostane díky programu CzechAccelerator agentury CzechInvest.
Retailys se specializuje na správu středně velkých webových e-shopů. Tříměsíční pobyt v Singapuru má podle Hellera přinést nejen další zkušenosti, ale také možnost propojit technologické řešení Retailysu na největší asijská maloobchodní tržiště. Na nich se ročně protočí obchody za několik desítek miliard dolarů. „Retailys už spolupracuje s Amazonem, v současné době jednáme s Alibabou. Rádi bychom navázali kontakt i s japonským Rakutenem a tržištěm Lazada, které působí v jihovýchodní Asii,“ uvedl Heller.
Administrativní náročnost pro vstoupení do CzechAcceleratoru nebyla pro Retailys vysoká. „Naší výhodou byl propracovaný byznys plán, který jsme měli už dříve připravený pro investory. Pro CzechInvest jsme tak museli jen připravit některé dokumenty, což zabralo zhruba dva týdny,“ vysvětluje Heller. Podnikatelé by měli budoucí postup promyslet už před podáním přihlášky. „Některá z hlavních kritérií jsou inovativnost produktu, možnost jeho mezinárodní škálovatelnosti, ale také relevance firmy pro konkrétní trh a destinaci, do které se chystá vyjet. Toto musí žadatel umět před hodnotitelskou komisí vysvětlit a obhájit. Singapur může být samozřejmě atraktivní pro obory jako e-commerce, ale firmy zde mohou kromě sektorového zaměření hledat například strategického partnera či investici, toto jsou všechno relevantní motivace,“ doplňuje Lucie Hustolesová – vedoucí Oddělení internacionalizace firem v CzechInvestu.
Důležité pro vyjíždějící podnikatelé je také se na samotný pobyt důkladně připravit, stanovit si cíle, jež chtějí díky programu dosáhnout, doladit svůj podnikatelský plán potřebám lokálního trhu, ale také si již před odjezdem sjednat první obchodní schůzky. CzechInvest firmám pomáhá už v této přípravné fázi, především prostřednictvím své sítě mentorů v České republice, renomovaných zahraničních partnerů, ale i díky svým zahraničním zástupcům na evropských, amerických i asijských trzích. Právě obchodní jednání, účast na networkingových akcích či získání místního know-how je zásadní pro budoucí úspěch daného podnikatele. „Naši zákazníci získají po napojení na další tržiště další prodejní kanály. Nám by se tak mohl zněkolikanásobit náš obrat, a Retailys tak díky tomu bude moci růst o stovky procent,“ nastiňuje Heller.
Návratem z vybrané destinace však spolupráce podnikatele s CzechInvestem nekončí, společnostem nabízí podporu skrze kompletní portfolio programů na podporu startupů. Od krátkodobých pobytů na zahraničních technologických konferencích a veletrzích pomocí projektu CzechDemo až po účast v projektu CzechMatch, který se soustřeďuje především na získání investorů a strategických obchodních partnerů. V současné chvíli jsou v plánu akce v Tokiu, Singapuru, Berlíně, Londýně, New Yorku či San Franciscu.