Klienty ČSOB a Poštovní spořitelny ani po Štědrém dnu neopustila chuť nakupovat. Jen v pokladnách e-shopů nechali v povánočních výprodejích o 29 procent více peněz než o rok dříve. Lidé přitom dávali přednost zahraničním online prodejcům, vyplývá ze statistik karetních plateb.
„Nákupní preference Čechů mezi Štědrým dnem a Novým rokem jsou ovlivněny přípravami na oslavy příchodu nového roku a tradičními výlety za příbuznými nebo za zimními sporty. Novým fenoménem se stávají výprodeje e-shopů, k čemuž přispívá i to, že velké kamenné prodejny mají o vánočních svátcích ze zákona zavřeno,“ uvedla Michaela Lhotková, výkonná ředitelka ČSOB pro platební řešení, spotřebitelské financování, otevřené bankopojištění a inovace.
Z plateb kartami za zboží v e-shopech připadlo na zahraniční obchody 55 procent tržeb, zatímco tuzemští online prodejci měli 45 procent. Mezi nejoblíbenější se zařadily portály Aliexpress nebo Wish, které vykázaly skoro až dvoutřetinový meziroční nárůst plateb kartami.
Celkem klienti ČSOB a Poštovní spořitelny v kamenných obchodech a v e-shopech zaplatili platebními kartami od 25. do 31. prosince 2019 meziročně o desetinu více než ve shodném období roku 2018. Lidé kupovali stejně jako v předešlých letech zejména potraviny, pohonné hmoty, oděvy, elektronické vybavení a drogistické zboží. Největší podíl na platbách kartami měli lidé ve věku od 40 do 55.