Klienti rušeného 2. pilíře mají říct, co bude s jejich penězi

Zhruba čtvrtina z 85.000 klientů penzijních společností, kteří se v minulosti rozhodli vstoupit do rušeného druhého pilíře, má dnes poslední možnost informovat svou penzijní společnost, jak má s jejich uspořenými penězi naložit. Vyrozumění by měli klienti učinit na základě dopisu, který od penzijní společnosti na jaře obdrželi, případně ji kontaktovat jinak.

Všem účastníkům, kteří se do té doby neozvou, převedou penzijní společnosti uspořené peníze automaticky na jejich daňový účet u příslušného finančního úřadu. Ten s penězi bude nakládat jako s daňovým přeplatkem. Správce daně si tedy třeba z částky bude moci automaticky strhnout sumu, kterou dotyčný případně dluží na daních.

Klient bude mít možnost požádat finanční úřad o výplatu těchto peněz. Tento způsob jejich výplaty však bude komplikovanější a zdlouhavější než přímo od penzijních společností. Ta může klientovi podle jeho rozhodnutí vyplatit jeho peníze poštovní poukázkou, převodem na běžný účet nebo převodem na jeho účet v rámci doplňkového penzijního spoření čili třetího pilíře. Tento způsob výplaty bude od 15. října do 31. prosince 2016.

Druhý důchodový pilíř prosadila pravicová vláda Petra Nečase (ODS). Od roku 2013 mohli lidé přesměrovat tři procenta odvodů ze státního systému do vlastního spoření u penzijních společností, částku ve výši dvou procent odvodů museli přidat ze svého. Současná koaliční vláda prosadila zrušení druhého pilíře k 1. lednu, výplata peněz účastníkům se uskuteční do konce letošního roku.

O rušení pilíře se vedl mezi zákonodárci spor. Zatímco levice říkala, že druhý pilíř vysává peníze ze státního průběžného financování penzí, které je schodkové, pravice poukazovala na to, že objem peněž v celém důchodovém systému zvyšuje.

Newsletter