„Pokles maloobchodních tržeb v září ještě více zrychlil. Tržby obchodníků se v září meziročně snížily o 4,0 % ze srpnových 2,8 %. Nepřetržitě tak klesají již sedmnáct měsíců v řadě. Stojí za tím zejména obavy Čechů z dalšího ekonomického vývoje. V současné situaci je pro ně totiž nejdůležitější pokrýt náklady spojené s bydlením a dalšími zásadními potřebami, zatímco běžné útraty v obchodech se snaží omezovat. Navíc vinou inflace stále pociťují propad svých reálných mezd. Nesmíme zapomínat, že pod deset procent se podařilo inflaci dostat teprve v červnu,“ uvádí Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
„I když v září klesla inflace na nejnižší hodnotu od prosince 2021 – na 6,9 % – stále to neoživilo nákupní apetit českých domácností. Nadcházející zima, a s ní spojené obavy z dopadů cen energií do rodinných rozpočtů, stále nutí Čechy omezovat své útraty v obchodech. Výraznější změnu by mohla přinést patrně až první polovina příštího roku, kdy by mohla inflace klesnout na cílovou úroveň ČNB. To by mohly již výrazněji pocítit ve svých peněženkách i domácnosti,“ komentuje Petr Kymlička.
„Obnovení domácí poptávky je kritické pro nastartování české ekonomiky a růst HDP. Spotřeba domácností se podílí na HDP výraznou měrou. Meziroční propad HDP ve třetím čtvrtletí o 0,6 % je mimo jiné důsledek omezování výdajů domácností. Závěr roku 2023 a hlavně počátek roku následujícího by s růstem reálných mezd mohl přinést kýžený zlom. Náznakem je říjnový indikátor důvěry spotřebitelů, který se zvýšil o 4,4 bodu na hodnotu 92,7. Do spotřebitelské nálady se tak začala promítat brzdící inflace a pozvolný pokles cen potravin,“ uzavírá Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.