„Maloobchod si v únoru polepšil. Vyplývá to z dnes zveřejněných dat ČSÚ. Meziročně se maloobchodní tržby kromě motorových vozidel zvýšily reálně o 3,8 %, oproti tomu v lednu byly meziročně vyšší o 2,8 %. V meziměsíčním srovnání pak došlo k mírnému nárůstu, a to o 0,4 %. Tržby za pohonné hmoty vzrostly oproti lednu o 1,2 %, tržby za nepotravinářské zboží pak o 0,5 % a za potraviny o 0,1 %. Zdá se tak, že odvaha Čechů utrácet se zatím nesnižuje, i když signály obchodní války v důsledku nových cel tento trend zřejmě již v nejbližších měsících negativně ovlivní,“ říká Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
„Do růstu maloobchodních tržeb se již tradičně nejvíce propsal prodej prostřednictvím internetu. Ten v druhé polovině loňského roku silně hnal kupředu a na podzim se jeho meziroční změny pohybovaly kolem 20% hranice. Na přelomu roku pak došlo ke zbrzdění; v lednu internetovým a zásilkovým obchodům tržby meziročně vzrostly „jen“ o 6 %. V únoru už ale začaly opět nabírat tempo; meziročně si polepšily o 13,2 %,“ říká Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
„K meziročnímu růstu maloobchodních tržeb pak přispěl také prodej pohonných hmot, který činil nárůst o 8,1 %. Významně rostly také tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky (o 9,0 %), tržby v prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 6,9 %) či tržby v prodejnách s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (o 5,3 %). Zvýšily se i tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (o 9,1 %). Naopak pokles zaznamenaly prodejny s výrobky pro domácnost (pokles o 5,8 %) či prodejny s oděvy a obuví (pokles o 5,1 %),“ dodává Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.