Komentář Moore: Maloobchodním tržbám se v září dařilo

„Tržby v maloobchodě v září pokračovaly ve svém růstu. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil ČSÚ. V září se maloobchodní tržby reálně meziročně zvýšily o 5,6 %, a překonaly srpnové hodnoty o 0,3 procentního bodu. V září rostly tržby za pohonné hmoty, které si polepšily meziročně o 5,3 %, za nepotravinářské zboží dokonce o 8,2 %. Tržby za potraviny se pak zvýšily o 2,0 %. Růst maloobchodních tržeb v září podpořily především internetové a zásilkové obchody; jejich tržby meziročně vzrostly o 22,6 %. V posledních měsících se tak internetovým a zásilkovým obchodům výjimečně dařilo. Zatímco v květnu jim tržby vzrostly o 14,5 %, v červnu to bylo už o 22 %. V letních měsících pak došlo k mírnému ochlazení, pravděpodobně z důvodu dovolených; nicméně i tak v červenci tržby internetových a zásilkových obchodů vzrostly o 17,2 % a v srpnu o 16,1 %,“ jmenuje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.

„V září meziročně rostly také tržby ve specializovaných prodejnách s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím, a to o 9,8 %, v prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky o 9,7 % a s oděvy a obuví o 6,7 %. Pokles naopak zaznamenaly tržby v prodejnách s výrobky pro domácnost, konkrétně o 2,0 %, a ve specializovaných prodejnách potravin o 2,5 %. Co se týká meziměsíčního srovnání, tak se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel reálně drobně zvýšily o 0,2 %. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 0,4 %, za pohonné hmoty o 0,1 %, tržby za potraviny naopak klesly o 0,1 %,“ popisuje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.

„Maloobchodní tržby budou pokračovat v mírném růstu i v nadcházejících měsících, s akcelerací v závěru roku, kdy svou roli sehrají blížící se Vánoce, tedy nákup dárků a předvánoční akce. Tuzemská inflace se současně drží relativně nízko, v srpnu činila 2,2 %, v září pak 2,6 %. V září navíc vzrostla důvěra v ekonomiku; souhrnný indikátor dosáhl hodnoty 97,0, tedy o 3,3 bodu více než v srpnu. Indikátor důvěry spotřebitelů se sice zvýšil jen nepatrně, konkrétně o 0,6 bodu na hodnotu 97,9, nepřibyli však spotřebitelé očekávající zhoršení celkové ekonomické situace v Česku. Maloobchodní firmy se proto mohou dívat na nejbližší období vcelku s optimismem, “ dodává Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.

Newsletter