V posledních dnech se především prostřednictvím Ministerstva pro místní rozvoj začaly objevovat informace o tom, že lázeňská zařízení dostanou státní podporu v podobě kreditu, který u nich bude moci veřejnost utratit. Potud vlastně v pořádku, dalo by se říci, ovšem problém je v tom, že kredit dostane jen a pouze na lázeňské zařízení. Takže pro čtyřčlennou rodinu se dvěma dětmi je takový státní dárek z našich daní k ničemu. A co hůř, je tak zřejmé, že se minimálně prozatím ustupuje z původních plánů na podporu turismu. To je smutná zpráva pro všechny hotely, penziony a jiná ubytovací zařízení, která nyní často prožívají nejtěžší období od svého vzniku.
S myšlenkou podpory cestovního ruchu se v principu ztotožňuji, s čím ale souhlasit nemohu je pomoc cílená pouze a jen směrem k lázeňským zařízením. Není to přitom tak dlouho, kdy se vedla debata o způsobu, kdy si sám host určí a rozhodne, kde svůj příspěvek utratí. Zda v lázních nebo v hotelu s wellness, penzionu či kempu. Mělo se jednat o státem dotované poukazy na dovolenou v tuzemsku. Takový projekt by dával smysl a byl by reálnou pomocí všem subjektům, které se vlivem opatření spojených s COVID 19 dostaly do svízelné situace. Místo toho byla představena podpora pro pobyt v tuzemských lázních a to ještě minimálně na šest nocí a do 4000 korun. Takové opatření nepovažuji za férové. Zabýval se vůbec někdo tím, jak silná je skupina těch, kteří tuto pomoc reálně využijí? Pojede do lázní například rodina s dětmi? Jak klient pozná, kde může voucher uplatnit a kde již nikoliv?
Lázeňství je specifický obor podnikání. Jde o nestátní zdravotnické zařízení, které navíc neodvádí DPH jako ostatní podnikatelé v oboru. Vím, že získat status nestátního zdravotnického zařízení není jednoduché a má své podmínky. Nic z toho ale není důvodem pro přednostní podporu. Jakákoli selekce v oboru je prostě špatně. Jenže zatímco hlavní sezóna pro ubytovací zařízení už v podstatě začíná, další dotační programy – pokud tedy vůbec – přijdou nejdříve na podzim. To bude ovšem pro mnoho hotelů, kempů a další ubytovacích zařízení nikoliv pět, ale deset minut po dvanácté.
Radka Telyčková, ředitelka a spolumajitelka Pomáháme hoteliérům