Letošní Black Friday bude skutečně jiný než dříve. Jedna z každoročně nejvíce propagovaných nákupních akcí dostává nový kabát… a to nejen v USA.
Black Friday byl tradičně považován za hlavní nákupní událost roku. Nejen v USA, ale na všech kontinentech. Největší světové značky směřovaly taktické marketingové iniciativy právě k tomuto období. Když došlo na lámání chleba, společnosti často braly Black Friday jako spásu k dosažení obchodních výsledků za daný rok. A když se nedařilo, nebo se dařilo méně, než bylo potřeba, značky začaly vytvářet nové, alternativní nákupní akce.
„Black Friday už není to, co býval. Vzhledem k dramatickému vývoji na globálních trzích i díky posunu mentality značek se dostává jemně do pozadí a bývá mnohdy předehnán alternativními nákupními akcemi, jako například Amazon Prime Day,“ konstatuje Adam Kurzok, ředitel společnosti EXPANDO, která se stará o české e-shopy prodávající do celého světa.
Tento rok je situace v USA zcela odlišná. Lidé postávající ve frontách, přeplněná nákupní centra a rvačky o krabice se zbožím díky celosvětové pandemii nepřipadají v úvahu, obchody si musí vymýšlet nové způsoby, jak přilákat zákazníky. Koronavirus tak může tento tradiční svátek nakupování definitivně odsoudit k zániku.
V posledních letech začal dříve populární trend nočního nakupování skomírat. Čím dál tím více prodejců začalo totiž nabízet podobné slevové akce i na internetu, což zákazníkům značně zjednodušilo nakupování. Tento rok tak mohou jindy zcela přeplněná parkoviště před americkými obchody značně osiřet. Uprostřed globální pandemie mají lidé přece jenom více důvodů, proč zůstat doma, než se prát o velké slevy na chytré hodinky, boty, nebo herní konzole.
Podle společnosti Accenture, která letos provedla výzkum mezi 1500 zákazníky se jich 64 % tento rok staví k Černému pátku negativně, což je oproti minulým letům poměrně velké číslo. „Co je možná ještě více překvapivé je to, že většina Američanů již nemá tak velký zájem ani o podobné velké akce typu Cyber Monday, které se dříve u zákazníků těšily velké oblibě,“ dodává Adam Kurzok.
Největší světová internetová tržiště na aktuální vývoj okolo koronaviru dobře reagují. Amazon tento rok neotálel a donutil obchodníky značně pozměnit jejich prodejní plány. Každoroční akce Prime Day, která se obvykle koná v červenci nyní proběhla až 13. a 14. října poté, co společnost právě kvůli pandemii datum odložila. „Naše statistiky ukazují, že tento krok oficiálně odstartoval Vánočních nákupy. Celosvětově se nejvíce při Prime Day prodával hlasový asistent Amazon Echo, oblíbené byly rovněž bezdrátová sluchátka a chytré hodinky. Následující týdny rozhodnou o tom, zda se Amazonu opět podařilo sebrat kus tržního podílu kamenným obchodům,“ komentuje Kurzok. Pozadu není ani čínský gigant Alibaba, který tradičně 11. listopadu spouští akci Single’s Day.
Ať již lidé tento rok dárky nakoupí v dostatečném předstihu, nebo těsně před Vánoci, analytici očekávají, že se díky pandemii letos velká část prodejů přesune online. Celosvětově se dle prognózy Salesforce očekává, že internetové prodeje letos meziročně vzrostou o 30% v porovnání s 8% růstem v roce 2019.