Kraje jsou proti státní vlakopůjčovně, chtějí jednat s vládou

Asociace krajů ČR (AKČR) chce jednat o čerpání 18 miliard korun z evropských prostředků na nákup nových regionálních vlaků s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD) a dalšími předsedy stran vládní koalice. Asociace totiž nesouhlasí se záměrem ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) využít evropské dotace k nákupu železničních vozidel, které by stát následně pronajímal soukromým dopravcům vzešlým z výběrových řízení na provoz linek. ČTK to sdělil Miloš Němeček z Asociace krajů. Ministerstvo dopravy kritiku odmítá.

S výtkami přišel už v minulém týdnu hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák (ČSSD). I když Evropská komise schválila už v květnu 2015 Operační program Doprava 2, nedokázalo ministerstvo za více než rok a čtvrt vypsat jedinou dotační výzvu na pořízení nových regionálních vlaků, tvrdí.

Ministerstvo dopravy s výtkami nesouhlasí. Informace opakovaně označilo za neúplné, značně zkreslené a vnímá je jako součást kampaně před blížícími se krajskými volbami. „Projekt státní půjčovny vlaků nemá vůbec žádný vliv na čerpání peněz na vozový park v regionální dopravě a je naprosto účelové ho spojovat s jednáním o prostředcích pro kraje,“ uvedl dnes na dotaz ČTK mluvčí resortu Tomáš Neřold. Ministerstvo dopravy podle něj projekt státní půjčovny vlaků zvažovalo pro vlastní potřebu a krajům pouze nabídlo, aby se do něj zapojily. „Podmínky operačního programu ani ministerstvo ale nenutí kraje jít tímto směrem, možné samozřejmě je, aby si vlaky pořizovaly samy. Stačí, když splní podmínky EK,“ dodal mluvčí.

Koncepci nákupu vlaků za použití evropských dotací pro stát zpracovává na ministerstvu dopravy ministerstvu podřízená společnost Cendis. Kromě nákupu vlaků do vlastnictví státu se v minulosti mluvilo rovněž o tom, že by si vlaky mohly kupovat kraje, které objednávají dopravu na krajských spojích.

Hejtmani nyní vyzývají ministerstvo dopravy, aby neměnilo vládou schválený postup pro čerpání dotačních prostředků na železniční vozidla. Záměr státní „vlakopůjčovny“ podle nich přímo ohrožuje vyčerpání peněz z Operačního programu Doprava 2 a také 17.000 zaměstnanců Českých drah.

Neřold uvedl, že ve schváleném operačním programu je na obnovu železničních vozidel vyčleněno zhruba osm miliard korun. „Ministerstvo dopravy ale chtělo krajům pomoci tím, že navrhlo vládě navýšení prostředků na zhruba 17,8 mld. Kč, na regionální dopravu by pak bylo možné čerpat cca 10,9 mld. Kč,“ konstatoval mluvčí. Ministerstvu se už podařilo s Evropskou komisí na navýšení programu dohodnout. Podmínkou komise podle něj mimo jiné je, že nově pořízená vozidla budou jezdit na linkách, kde kraj vybere dopravce v soutěži, nikoliv přímým zadáním. Ministerstvo se proto obrátilo na kraje a požádalo je, aby do 9. září předložily seznam projektů, které chtějí za těchto podmínek financovat.

Newsletter