LEO Express chce investovat v krajích do dopravních služeb

LEO Express chce cestujícím nabídnout kvalitní regionální dopravu pro 21. století. Připravuje nabídky a deklaroval zájem o provozování regionální železniční dopravy krajům, které chtějí využít prostředky z Operačního programu Doprava na nákup nových vlaků. Chce pro cestující v krajích takovou úroveň služeb, jakou mají na současných komerčních linkách LEO Express.

LEO Express nyní provozuje dopravu v devíti krajích České republiky. Zatím se jedná pouze vlakové a autobusové linky provozované na vlastní riziko bez dotací. S kraji však dlouhodobě jedná o možnostech provozování regionální dopravy. V současné době vlakovou dopravu v krajích zajišťují téměř výhradně ČD na základě desetiletých smluv, jejichž platnost končí v prosinci roku 2019. Nyní se díky zájmu více dopravců krajům otevírá zatím nejlepší příležitost pro výběr nejlepších služeb a zvýšení úrovně cestování na jednotlivých tratích. 

„Jedná se o více než 80 milionů vlakových kilometrů, které budou kraje soutěžit nebo zadávat napřímo. Nejde ovšem jen o nabídku vozidel, ale zajištění celé služby. Kraje chtějí za své rozpočty nabízet cestující standard služeb 21. století, základem jsou kvalitní vozidla, bezbariérovost, WiFi, občerstvení na palubě, převoz kol a lyží nebo možnost návazných spojení,“ říká Kateřina Veitová, tisková mluvčí LEO Express.

Kraje plánují také čerpat prostředky z Operačního programu Doprava na nákup nových vlaků. Krajům, které již takový záměr oznámili, deklarovala společnost svůj zájem o provoz s novými vozidly.  

Atraktivní dopravu nezajistí automaticky jen nová vozidla, klíčové jsou celkové investice do služeb. „Pokud kraje otevřou trh více dopravcům, je LEO Express připraven investovat do nových vlaků pro regionální dopravu, včetně technologií jako jsou hybridní nebo bateriový pohon. Efektivní regionální nebo příměstská doprava je klíčová pro to, aby lidé využívali veřejnou železniční dopravu. Přestože vstup alternativních dopravců na zatím omezený počet tras přinesl zvýšení počtu osobokilometrů o 30 %, celkově je Česká republika dlouhodobě na úrovni méně než poloviny průměru EU.” říká Peter Köhler, generální ředitel společnosti LEO Express.

Konkurence v regionální vlakové dopravě přinese skokové zlepšení kvality služeb, na něž obyvatelé krajů čekají desítky let. „Například v Bavorsku, které je rozlohou jen o málo menší než Česká republika, působí sedm dopravců, většinou vysoutěžených. Ve všech vlacích přitom platí jednotný tarif. Větší počet dopravců vede ke zvýšení úrovně služeb, k větší atraktivitě železnice a v neposlední řadě k lepšímu využití veřejných financí. Není důvod, aby tento model nemohl fungovat i v České republice,“ doplňuje Peter Köhler.

Newsletter