Americké výnosy rostou. Dolar v zisku pod 1,0850 za euro. Koruna v zisku testuje 25,00 za euro. Proti dolaru po oslabení nad 23,00.

Letos by mohly mít posudek EIA další čtyři hlavní dopravní stavby

Ministerstvo životního prostředí by mohlo vydat do konce roku souhlasné stanovisko EIA k dalším čtyřem dopravním stavbám, které určila vláda jako prioritní. Při sněmovních interpelacích to dnes řekl ministr Richard Brabec (ANO). Zjednodušené opakování procesu posouzení vlivu na životní prostředí zatím mají za sebou úsek D49 mezi Hulínem a Fryštákem a novostavba dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem.

K výstavbě dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi by mohlo ministerstvo dát stanovisko EIA zřejmě už dnes. „Aspoň podle mých informací ze středečního pozdního večera. Doufám, že to bude dnes,“ uvedl Brabec.

Ministr předpokládá, že do konce letošního roku by ministerstvo mohlo vydat stanoviska ke stavbě obchvatu Českých Budějovic dálnicí D3 mezi Úsilným a Hodějovicemi a mezi Hodějovicemi a Třebonínem, k jihovýchodní části obchvatu Otrokovic silnicí D55 a k modernizaci železniční trati mezi Sudoměřicemi a Voticemi.

Ostatní tři stavby, které kabinet označil za prioritní, by mohly mít podle Brabce stanovisko EIA do konce ledna.

Ředitelství silnic a dálnic původně předložilo dokumentaci ke všem projektům, uvedl ministr. Problém u některých staveb nastal podle něho v tom, že se lišily názory, zda jsou podklady kompletní. „Byly kompletní rozsahem, formou, ale ne aktuálností,“ řekl Brabec. Ministerstvo podle něho požadovalo aktualizaci, která se týkala hlavně rozptylových a hlukových studií, a dostalo je. „Máme odpovědnost za to, aby stanovisko vyhovělo případným odvoláním, aby vyhovělo případně i dotazům z Evropské komise,“ dodal Brabec.

U devíti staveb vyjednala česká vláda u Evropské komise výjimku, kdy nemusí projít opakováním procesu EIA, přestože stanovisko k nim bylo vydáno před mnoha lety, ještě podle zákona z roku 1992. Podmínkou pro vydání aktualizovaného stanoviska je podle dohody s komisí řádné zhodnocení ekologických vlivů stavby.

Problémy s posudky EIA má v Česku asi stovka dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Jde právě o staré posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem ČR do EU, které unie neuznává.

Seznam prioritních dopravních staveb:

D3 Obchvat Českých Budějovic(D3 0310/I Úsilné – Hodějovice a D3 0310/II Hodějovice – Třebonín)
D6 obchvaty obcí Řevničov, Lubenec, Krušovice(D6 Lubenec, obchvat; D6 Řevničov, obchvat; D6 Nové Strašecí – Řevničov)
D48 Frýdek Místek, obchvat
D35 Opatovice – Ostrov (D35 Opatovice nad Labem – Časy a D35 Časy – Ostrov)
D49 Hulín – Fryšták
D55 Otrokovice, obchvat JV část
D11 1106 Hradec Králové – Smiřice
D1 0136 Říkovice – Přerov
Modernizace trati Sudoměřice – Votice

Zdroj: Ministerstvo dopravy

Newsletter