Ještě před několika lety byl outsourcing, tedy zajištění služeb nebo procesů externím dodavatelem volbou, ovšem při současné situaci na trhu práce se pro některé firmy stává nevyhnutelným. V České republice nejčastěji využají tuzemské i zahraniční společnosti outsourcingu IT, v této oblasti jsme dokonce nejoblíbenější destinací střední a východní Evropy. Ovšem stále častěji firmy využívají i externího finančního nebo marketingového řízení, právního dohledu nebo logistiky.
I když česká ekonomika začíná mírně zpomalovat, stále má skvělou kondici díky rostoucí spotřebě domácností, nízké nezaměstnanosti, která je stále pod 3 % a zvyšujícím se mzdám. Právě zajímavá finanční nabídka je mnohdy jedinou cestou k získání nového kvalifikovaného zaměstnance. „Potvrzuji, že cena za lidi pro specializované pozice se seniorními zkušenostmi se dramaticky zvedá. Čeští zaměstnavatelé to řeší různě. Buďto sleví ze svých nároků – což je neudržitelné, najdou vhodného kandidáta, který již zaměstnaný je a musí jej přeplatit, hledají v zahraničí nebo se jednoduše rozhodnou pro outsourcing,“ dodává Josef Klimeš, jednatel specializované personální agentury Business Development.
I když jsou firmy k vyčleňování dosud interních oddělení dohnány, neznamená to, že by pro ně byly nevýhodné, ba naopak. „Nejčastěji se na nás firmy obrací kvůli zajištění účetního a právního oddělení. Částečně to souvisí s personálními nedostatky, ale v konečném důsledku jsme pro firmy opravdu i levnějším řešením. Máme smluvně definouvanou kvalitu služeb, za kterou odběrateli odpovídáme i se všemi riziky. Firmám tak odpadá řada poviností a nákladů,“ dodává generální ředitelka společnosti BNG Group, Kateřina Býčková.
Velkým tématem je přístup a poskytování dat. Externí firma je třetí stranou, která by dle mnoha smluv neměla mít k určitým informacím přístup, ale i na to jsou poskytovatele připraveni. Mnohdy garantují bezpečnější zacházení, než které bylo v matřské organizaci nastaveno. „Když jsme u nových klientů zjišťovali, jak se o nás dozvěděli, drtivá většina nás oslovila na základě kladných referencí od jiných odběratelů,“ dodává Josef Klimeš.
„Mimo tradičního finančního nebo ICT řízení stoupá poptávka i po zajišťění marketingu. Kandidáti se seniorními zkušenostmi na trhu práce chybí. Navíc musíme brát v potaz i personalistické trendy – řada lidí nechce být z různých důvodů zaměstnaná, musíme s požadovanými experty vyjednávat individuálně a nabídnout jim podmínky, které by jako zaměstnanci nikdy nedostali. Po externích dodavatelích můžete vyžadovat garanci kvality odvedené práce. S firmami si vždy definujeme KPI včetně sankcí za nesplnění,“ říká Kateřina Býčková.
V tuto chvíli už se začíná trh sytit a lze opět očekávat, že nebude „kde brát“. Už nyní jsou nuceny větší firmy hledat v zahraničí. Jedni z největších globálních poskytovatelů outsourcingu, společnosti Infosys a Cognizant běžně poskytují služby oddělení sídlících v Indii, Vietnamu a dalších destinacích.