Lídři ANO, TOP 09 a zelených vyzvali k neschválení územního plánu

 Jihomoravští lídři TOP 09, Strany zelených a ANO vyzvali krajské zastupitele, aby příští středu neschvalovali krajské zásady územního rozvoje (ZÚR). Jsou podle nich nekompletní a oddalují vymezení klíčových dopravních tahů v Brně a v okolí o čtyři až pět let, řekli dnes na společné tiskové konferenci. Kraj totiž ponechal silnici R43 od severu a navazující komunikace ve více variantách v územních rezervách. Podle hejtmana Michala Haška (ČSSD) by však odklad schválení krajského územního plánu oddálil stavbu jiných významných silnic.

Zásady územního rozvoje jsou klíčovým plánovacím dokumentem, v němž se mimo jiné určí, jak se bude rozvíjet silniční a dálniční síť, která má mít dostatečnou kapacitu a zároveň odvést tranzitní dopravu z center měst a obcí. Kraj to však udělal jen částečně, protože nerozhodl o trase plánované čtyřproudé silnice R43, která má vést od dálnice D1 na sever k Boskovicím a Moravské Třebové. Řada obcí na nynější trase silnice denně trpí hustou kamionovou dopravou, která projíždí jejich centrem. Zároveň jde o silnici, která má potenciál odvést tranzitní dopravu z Brna.

Kraj teprve po vydání ZÚR chystá studii, která se má zabývat vedením těchto celostátních silnic. „Koncept má být hotový do tří let, ale poté musí následovat standardní administrativní kolečko, než bude aktualizace schválená. Proto je řešení odsunuté o čtyři až pět let,“ uvedl náměstek brněnského primátora Martin Ander (SZ). Dokud nebude známá trasa, nemůže se silnice, na kterou řidiči i dotčené obce řadu let čekají, ani projektovat. Obce také musejí ve svých územních plánech počítat s pozemkovou rezervou a do rozhodnutí se tak blokuje jejich rozvoj v daném území.

Lídři tří stran proto navrhli, aby se vydání ZÚR odložilo a dopracovaly se do kompletní podoby bez územních rezerv. „Za 15 až 18 měsíců by bylo možné mít ZÚR zcela kompletní. Takhle dostanou noví zastupitelé od předchozí politické reprezentace danajský dar, který zablokuje územní plánování na pět let,“ řekl Bohumil Šimek (ANO).

Podle krajského lídra TOP 09 Jana Vituly je územní plánování kraje, kdy je v nejdůležitější části nedokončené, zvrácené. „Kraj nelze rozparcelovat do částí, které vyřešené jsou a které vyřešené nejsou,“ řekl. Kraj má ovšem souhlasné stanovisko ministerstva životního prostředí, které územní rezervy umožnilo.

Kraj se také odvolává na nečinnost Brna při tvorbě nového územního plánu. „Je potřebné, aby si ověřilo dopad do místních záležitostí. Kraj si je těchto důsledků vědom, proto žádal Brno, aby pořizovalo souběžně svůj územní plán se zásadami územního rozvoje,“ uvedla mluvčí kraje Eliška Windová. Ander však tuto argumentaci považuje za výmluvu. „Město tady není od toho, aby řešilo silnici, která vede dalšími obcemi. O těchto liniových stavbách musí rozhodnout kraj a vlivy musí posoudit kraj. Brno žádné studie kvůli krajskému plánování zadávat nemusí. Všechno, co jsme měli, jsem kraji předali,“ uvedl Ander.

Newsletter