Mattoni a Košík.cz společně testují projekt zálohovaných PET lahví

Zákazníci Košík.cz mohou nyní vracet zálohované PET lahve k opakované recyklaci. Na tomto v Česku jedinečném řešení se domluvil online obchod Košík.cz a minerální voda Mattoni. Pilotní projekt tak v praxi uzavře cirkulární smyčku PETu – od prodeje výrobku, přes vrácení obalu, recyklaci použitého PETu až po výrobu nové PET lahve s vysokým přídavkem recyklátu. Projekt má prokázat, že je o tento způsob vratných záloh na PET lahve mezi spotřebiteli skutečně zájem, jak ukazují průzkumy veřejného mínění.

„Zálohování na zkoušku“ připravila značka Mattoni spolu s online supermarketem Košík.cz, který je známý svými bezobalovými aktivitami. „V rámci našeho projektu Budoucnost bez obalu hledáme nové typy udržitelných obalů pro všechny druhy zboží. V případě nápojů se však ukazuje jako nejlepší cesta změna způsobu nakládání se současnými obaly, aby se minimalizoval jejich dopad na životní prostředí. A to s využitím benefitů, které přináší online prodej – tedy možností pohodlného zpětného odběru obalů přímo z domácnosti,“ popisuje motivaci Tomáš Jeřábek, generální ředitel Košík.cz.

Minerální voda Mattoni (z portfolia skupiny Mattoni 1873, zakládajícího člena iniciativy Zálohujme.cz) pro projekt vytvořila speciální edici lahví z 80% recyklovaného PETu, které jsou k dostání exkluzivně na Košík.cz a váže se na ně záloha 3 Kč. „Nápojový průmysl má unikátní možnost stát se plně udržitelným, plně cirkulárním, a my jí chceme využít,“ říká Alessandro Pasquale, generální ředitel Mattoni 1873. „Plastové lahve vnímáme jako cennou surovinu, kterou lze mnohonásobně opakovaně recyklovat. Pro snadnější recyklaci jsme již sjednotili barevnost lahví Mattoni na světle zelenou. Nechceme, aby PET lahve končily zbytečně na skládkách nebo v přírodě. Chceme, aby z nich byly opět vyrobeny nové lahve. To dokáže zajistit transparentně nastavený centrálně řízený systém vratných záloh,“ dodává Pasquale.

Objednáte online, kurýr přiveze nákup, odečte zálohu a odveze prázdné lahve k recyklaci

Princip je jednoduchý. Zákazník si při online nákupu v internetovém obchodě Košík.cz objedná vratné zálohované lahve Mattoni. Při dalším závozu kurýr nezmačkané prázdné lahve s víčkem a etiketou vyzvedne a zálohy vrátí v podobě zákaznických kreditů na další nákup (totožně jako v případě jiných zálohovaných obalů). Vrácené PET lahve pak Košík odveze ve speciálním boxu zpět k dodavateli, který zajistí recyklaci. „Systém zpětného odběru v současnosti využíváme také u jednodruhových papírových sáčků při nákupu potravin a ekodrogerie v rámci sekce Budoucnost bez obalu. Při zavedení vratné zálohy na plně recyklovatelné PET lahve jsme vycházeli z podnětů samotných zákazníků, kteří nás mnohokrát přesvědčovali, že u ekologicky šetrných obalů jim rozhodně nevadí,“ vysvětluje Tomáš Jeřábek.

Regranulát vzniklý recyklací vrácených lahví bude následně použit výhradně na výrobu nových PET lahví. Zákazníci tak mají naprostou jistotu, že se z odevzdané lahve opět vyrobí lahev. PET se využije jako surovina, neskončí jako odpad nebo jako znovu nerecyklovatelný výrobek. „Současný systém třídění a recyklace PET lahví má k dokonalosti daleko. Každá třetí PET lahev nyní skončí na skládce, ve spalovně nebo dokonce pohozená ve volné přírodě. Zkušenosti ze zahraničí ale ukazují, že pomocí systému vratných záloh lze docílit i více než 90% návratnosti nápojových obalů,“ doplňuje Alessandro Pasquale

V lednu 2020 by měl Parlament ČR začít projednávat návrh nové odpadové legislativy. Ta stále nepočítá se zavedením centrálně řízeného systému vratných záloh v ČR, přestože je to podle některých odborníků jediná cesta, jak splnit vybrané cíle EU. Autoři nové legislativy z Ministerstva životního prostředí sice říkají, že navržené zákony zároveň individuálním zálohám nebrání výrobcům zavést vlastní zálohové systémy, což ale podle právního rozboru skupiny Mattoni 1873 v praxi ekonomicky ani environmentálně nedává smysl. „Pilotní projekt Mattoni s Košíkem není krokem k zavádění individuálního zálohového systému. Je to způsob, jak ukázat cirkulární smyčku PET materiálu v menším měřítku a otestovat reálné chování spotřebitelů ve vztahu k vratným zálohám,“ upozorňuje Pasquale.

O minerální vodě Mattoni
Mattoni je ikonická značka neodmyslitelně spojená s motivem orla již od roku 1873. Přírodní středně mineralizovaná minerální voda s vyváženým poměrem draslíku, hořčíku a vápníku, které jsou nezbytné pro lidské zdraví. Rodí se v hloubce 125 až 230 metrů v panenské přírodě u Karlových Varů. Jedinečná poloha na rozhraní Krušných a Doupovských hor jí dává její nezaměnitelnou chuť. K dostání je v přírodní neperlivé, jemně perlivé i perlivé variantě a nabízí širokou nabídku ochucených variant. Více na www.mattoni.cz
O Mattoni 1873
Značka Mattoni je součástí Mattoni 1873, největšího distributora nealkoholických nápojů ve střední Evropě, s kořeny sahajícími do roku 1873 a ke karlovarskému rodákovi Heinrichu Mattonimu. Současnou podobu získala skupina v 90. letech díky výrazným investicím italské rodiny Pasquale. Produkty vyváží do 19 zemí světa, vlastní zahraniční značky minerálních vod v Rakousku, Maďarsku a Srbsku. V ČR, Slovensku, Maďarsku a Bulharsku je výhradním výrobcem a distributorem nealkoholických nápojů a pochutin značek firmy PepsiCo.
O Košík.cz
Košík.cz je online supermarket s potravinami, drogerií a potřebami pro domácnost. Z více než 15 000 produktů od známých značek, ekologických farmářů i lokálních producentů si mohou vybírat čtyři miliony zákazníků v Praze a středočeských městech, na Plzeňsku, Liberecku, Ústecku, v Hradci Králové a na Pardubicku, ale také v okolí Teplic, Mostu a Chomutova. Košík je průkopníkem v prověřování nových ekologických modelů prodeje potravin – část portfolia nabízí na váhu v rámci své sekce Budoucnost bez obalu, kterou spustil na začátku roku 2019 ve spolupráci s odborným garantem, společností MIWA. Cílem projektu je prověřit nové, ekologičtější možnosti nakupování potravin online, které by redukovaly počet jednorázových obalů.

Newsletter