Lednové hospodaření státního rozpočtu skončilo deficitem ve výši 8,0 mld. Kč. Po očištění o příjmy z Evropské unie a z finančních mechanismů, stejně jako o výdaje na tyto projekty, činil deficit 6,8 mld. Kč. Příjmy státního rozpočtu dosáhly 7,9 % rozpočtované částky, zatímco výdaje 8,2 %.
I přes zpomalování dynamiky mezd a platů v ekonomice zůstaly nejdynamičtěji rostoucími daňovými příjmy daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a příspěvky z pojistného na sociální zabezpečení.
Polevující růst ekonomiky se zatím v meziročním srovnání inkasa daně z přidané hodnoty neprojevil. Inkaso této daně bylo pozitivně ovlivněno vyšším počtem pracovních dnů, ovšem tlumené snížením sazby daně na pravidelnou hromadnou dopravu od loňského února. Plnění rozpočtu je u této daně oproti minulému roku zatím mírně nižší, protože ještě nenabyla účinnosti novela daňového řádu (cca 5 % rozpočtované částky).
U daně z příjmů právnických osob a daně z příjmů fyzických osob placené poplatníky je v prvních měsících roku nižší plnění, což souvisí s termíny pro podání daňových přiznání a se splatností záloh.
Spotřební daň z tabákových výrobků zvýší úprava sazeb, vliv opatření se však z důvodu doprodeje tabákových výrobků s původní sazbou projeví až postupně během roku. Proto v počátečních měsících nelze vyloučit výkyvy v inkasu daně. Podobně je od ledna účinné zvýšení sazeb spotřební daně z lihu, u níž také očekáváme nejprve doprodej výrobků zdaněných starou sazbou daně.
Ve výdajích státního rozpočtu se již v lednu projevila řada priorit vlády. Neinvestiční transfery územním rozpočtům odráží růst platů pedagogických i nepedagogických pracovníků na středních a základních školách o 10 %, a stejně tak 5% valorizaci příspěvku na výkon státní správy.
Objemově nejvyšší nárůst vykázaly sociální dávky. V jejich rámci jsou od ledna výrazně zvýšeny důchody a rodičovský příspěvek.
Dalším významným faktorem na výdajové straně byla žádost Evropské komise o úhradu dvou měsíčních plateb do rozpočtu Evropské unie již v lednu.
Neinvestiční transfery státním fondům byly meziročně vyšší o 4,4 mld. Kč, v důsledku platby Státnímu fondu dopravní infrastruktury ve výši 4 mld. Kč, která v loňském lednu byla nulová.
Ostatní běžné výdaje, jako jsou nákupy, platba zdravotního pojištění za tzv. státní pojištěnce, transfery podnikatelským subjektům, státním fondům, příspěvkovým, neziskovým apod. organizacím, dosahují očekávaných objemů.
U kapitálových výdajů jsou lednové údaje tradičně nižší, což souvisí s realizací investic převážně ve druhé polovině roku.