Nápad roku 2020: Inovativní české firmy rostou i v krizi

Celkem 171 týmů přihlásilo své projekty do 13. ročníku soutěže Vodafone Nápad roku. Vítězem se stala mladá firma SprayVision, jejíž technologie během pouhých dvou let začaly používat největší světové firmy v oblasti barev a lakování. Uspěly také projekty z oblasti umělé inteligence, zdravotnictví, kyberbezpečnosti nebo her.

Začínající podnikatelé v Česku a na Slovensku se ani letošním obtížným rokem nenechali odradit. Ukazují to alespoň příběhy účastníků soutěže Vodafone Nápad roku. Letošním absolutním vítězem se stal Petr Jahn s unikátní technologií SprayVision, která zvyšuje efektivitu lakování. „V roce 2018 jsme s jednoduchým prototypem vyrazili na veletrh do Německa, abychom si ověřili, zda je o náš nápad zájem. Dnes jsou našimi klienty například automobilky, ale také největší výrobci barev a aplikátorů. Všichni nás letos nechali ve svých investičních plánech, i přesto, že museli škrtat,“ popsal Jahn.

Celkově druhé místo a navíc i ocenění Huawei Startup roku si odnesl tým Live Penalty, který milovníkům fotbalu z celého světa umožňuje prostřednictvím mobilní aplikace a speciálního robota v reálném čase kopat penalty proti skutečným profesionálním brankářům. Bronzový tým Lemonero pak dokáže provozovatelům e-shopů rychle zajistit finance pro další růst – díky umělé inteligenci pracující přímo s daty e-shopu je vše schváleno online a okamžitě podle výsledků obchodu.

Zvláštní cenu KOOP INNO získala společnost Resistant.AI nabízející sofistikované bezpečnostní řešení pro ochranu automatizovaných finančních procesů, například u bank. Odborná porota vyzdvihla také dvojici zdravotnických start-upů HAIDi a S-Case, které se podělily o ocenění Profinit Technologický projekt roku a Ekonom Student podnikatel. Díky aplikaci HAIDi mohou nemocnice sledovat výskyt vážných infekcí, okamžitě na něj reagovat a předcházet jejich vzniku. Přenosné chytré zařízení S-Case vybavené množstvím senzorů zase umožňuje pokročilou diagnostiku přímo v terénu i bez přítomnosti zdravotnického personálu – tak trochu jako trikodér ze sci-fi seriálu Star Trek.

Krize jako příležitost

Letošní rok jasně ukázal, jak důležitou ekonomickou i společenskou roli hrají start-upy v době krize a proč se je vyplatí podporovat. Jejich akceschopnost jim umožňuje neuvěřitelně rychle reagovat na situaci. Finalisté předchozích ročníků Nápadu roku například dodali online rezervační systém italským nemocnicím, vyrobili desítky tisíc filtrů pro české zdravotníky, pomohli vytvořit ekosystém na výrobu a distribuci roušek u nás i v zahraničí nebo vyvinuli řešení, které logistickým a zemědělským firmám pomohlo řešit výkyvy na trhu práce,“ konstatoval Martin Kešner, zakladatel soutěže Nápad roku.

Soutěží Vodafone Nápad roku během 13 let prošlo celkem 1975 projektů, které již získaly investice ve výši čtvrt miliardy korun. Řada dřívějších i letošních finalistů navzdory současnému propadu ekonomiky úspěšně roste, dobývá zahraniční trhy a dosahuje obratů v desítkách i stovkách milionů korun – a některé z nich díky unikátním technologiím míří ještě výše.

I když se soutěž jmenuje Nápad roku, více než třetina přihlášených týmů už má první platící zákazníky a další přibližně třetina alespoň prototyp nebo pilot. Každý rok vidíme pokročilejší a ambicióznější projekty, a i 13. ročník soutěže tento trend potvrdil. Inovativní české produkty a služby mají ohlas u našich obchodních partnerů nejen na české, ale minimálně evropské úrovni,“ uvedla Markéta Moreno, ředitelka pro značku a komunikaci společnosti Vodafone, která je generálním partnerem soutěže.

Příležitost pro mladé podnikatele

Soutěž Vodafone Nápad roku každoročně hledá mladé a nadějné podnikatele v České republice a na Slovensku, přičemž zúčastnit se mohou jakékoliv firmy mladší než dva roky. Byla založena roku 2007, což z ní činí nejstarší soutěž svého typu u nás. Kromě finančních a věcných cen (celkem za téměř 13 milionů korun) účastníci získávají také mentoring v oblasti byznysu, financí či práva ze strany zkušených podnikatelů a odborníků, možnost zaujmout potenciální investory či partnery a v neposlední řadě i pozornost médií.

Titulárním partnerem soutěže je letos již podesáté v řadě společnost Vodafone. Hlavními partnery jsou J&T Banka, Kooperativa, Huawei. Partnery jsou společnosti Profinit, Microsoft, Peterka Partners, Stable.cz. Hlavní mediální partneři jsou Hospodářské noviny, týdeník Ekonom, Český rozhlas Radiožurnál, CzechCrunch, Monitora. Soutěž dále podporují CzechInvest, IPR Praha, startup disrupt, xPORT VŠE.

Newsletter