Evropské výnosy rostou, americké ve střednědobých splatnostech klesají. Dolar ve ztrátě nad 1,1400 za euro. Koruna po zpevnění odevzdala část zisků nad 24,75 za euro. Proti dolaru nad 21,70.

Nárůst útrat čínských turistů v Česku se téměř zastavil

Nárůst útrat čínských turistů v českých obchodech se v prvním čtvrtletí téměř zastavil. Zatímco na začátku letošního roku čínské nákupy vzrostly meziročně jen o tři procenta, loni vyskočily o 104 procent. Ze zahraničních turistů ze zemí mimo EU utráceli v tuzemských obchodech nejvíc Rusové. Jejich podíl na celkových útratách návštěvníků z ciziny ale klesl meziročně o procentní bod na 30 procent. Na druhém místě jsou Číňané (17 pct), třetí turisté z Tchaj-wanu. Vyplývá to z údajů společnosti Global Blue, která turistům ze zemí mimo EU zprostředkovává vracení DPH.

Zpomalení tempa růstu útrat čínských návštěvníků vrátilo Čínu na druhou pozici v této statistice. Ruští turisté se tak dostali opět do čela žebříčku. „To je však typické pro začátek roku, který je zkreslen příjezdy ruských turistů v období (pravoslavných) Vánoc, kdy čínští turisté naopak cestují minimálně,“ uvedla Zuzana Roubíčková z Global Blue. Podle ní lze očekávat, že květen a říjen budou hvězdnými měsíci z hlediska útrat Číňanů.

Nejvyšší průměrnou hodnotu nákupu měli na začátku roku návštěvníci z Hongkongu – 27.636 Kč. V případě Rusů to bylo 8222 Kč. Číňané nechali v obchodech v průměru 17.892 Kč a Američané 15.572 Kč.

Za poklesem útrat Rusů stojí výrazné oslabení rublu a recese ruské ekonomiky. V posledních měsících ale klesaly i výdaje čínských turistů za luxusní zboží v zahraničí, zejména v Evropě. Teroristické útoky v Paříži a Bruselu totiž některé turisty od návštěvy evropských zemí odradily.

První tři měsíce letošního roku byly pro příjezdový cestovní ruch do ČR mimořádně úspěšné. V českých hotelech a penzionech se v prvním čtvrtletí ubytovalo 3,3 milionu turistů, meziročně jich tak bylo o 11,9 procenta více. Počet zahraničních návštěvníků se zvýšil o 13,9 procenta. Turistů z Číny přijelo na začátku roku meziročně o třetinu víc (38.946), Rusů o sedm procent méně (89.554).

Nákupy turistů z vybraných zemí mimo EU (1. čtvrtletí 2016)

Země Pořadí meziroční změna celkových nákupů podíl na celkových nákupech v 1.Q 2016 podíl na celkových nákupech v 1.Q 2015 Průměrná hodnota nákupu Q1 2016 Průměrná hodnota nákupu Q1 2015
Rusko 1. -9,30 30,57 31,38 8222 7782
Čína 2. 3,47 17,27 15,54 17.892 21.192
Tchaj-wan 3. 23,57 9,11 6,86 13.176 13.044
Israel 4. 40,71 6,63 4,39 4408 4817
Ukrajina 5. 1,00 3,92 3,62 8771 9365
USA 6. -5,05 2,99 2,94 15.572 17.217
Korea 7. -25,33 2,84 3,54 9393 9622
Hongkong 8. 44,28 2,52 1,63 27.636 26.467
Thajsko 9. -42,44 1,79 2,90 23.776 38.791
Turecko 10. 1,01 1,67 1,54 10.071 10.889

zdroj: Global Blue

Newsletter