Čekáte už dny nebo dokonce týdny, až vám konečně odběratel vašich služeb proplatí fakturu? Taková situace je nepříjemná vždy. Zvlášť, pokud se podobných neplatičů objeví více najednou. Jak podobnou situaci řešit a vyhnout se nepříjemnostem, které mohou končit až u druhotné platební neschopnosti?
Prvním krokem je prevence a správný přístup
Zvlášť pokud se jedná o vyšší částky a rozsáhlou spolupráci. Než se do zakázky pustíte, zjistěte, jak je na tom odběratel s platební morálkou, aby jeho problémy negativně neovlivnily vaše cashflow.
Před začátkem spolupráce je vhodné uzavřít písemnou dohodu. Nejhorší je domlouvat se po telefonu. Pokud si spolupráci domluvíte v e-mailové komunikaci, už tu můžete u případného vymáhaní použít jako důkaz. Uzavření smlouvy je však nejjistějším řešením pro obě strany.
Jak získat peníze z neproplacených faktur?
Pokud už je na preventivní opatření pozdě a potřebujete od zákazníků peníze získat co nejdříve, máte několik možností, co dělat.
Empatie a komunikace jsou na prvním místě. Pokud odběratel nereaguje na e-maily, zavolejte mu. Někteří zákazníci mohou potřebovat na zaplacení faktury více času, protože mají třeba sami problém se svými vlastními neproplacenými fakturami.
To vám však moc nepomůže, pokud peníze potřebujete hned. V takovém případě můžete využít tzv. faktoringu, který nabízí například služba Cashbot. Jak to funguje?
Stačí se jednoduše zaregistrovat, poslat fakturu a peníze vám přijdou do 30 minut. Splatíte je poté, co vám odběratel závazek uhradí.
Kdy dochází k promlčení nesplacené faktury?
Ohledně faktur po splatnosti je důležité hlídat ještě jednu věc a tou je promlčení nesplacených faktur, ke kterému dochází po třech letech – promlčecí doba se počítá od prvního dne po splatnosti faktury. Pokud peníze z odběratele do tohoto termínu nezískáte, už je dále vymáhat nemůžete.
Proto se nebojte začít vymáhat peníze včas i v případě, že jde o nižší částky.