Dolar před daty z amerického trhu práce v mírném zisku pod 1,1030 za euro. Evropské i americké výnosy rostou. Měny regionu ve ztrátě. Koruna oslabila nad 25,35 za euro a nad 23,00 za dolar.

Obal jako klíčový prvek marketingu: Jak se investice do designu vyplácí

Obal je nepostradatelnou součástí každého produktu a plní mnoho funkcí. Základní je pochopitelně ochrana zboží pro účely distribuce a skladování. Hned potom ale nastupuje marketing. Primární funkcí obalu je zachování vlastností daného produktu tak, aby se dostal ke koncovým zákazníkům v požadovaném a nepoškozeném stavu. Především u potravin, hygienických produktů, léčiv a podobně je ochranná funkce prioritou. Tyto parametry obvykle omezují výběr materiálů, velikost nebo tvar obalu.

Tomáš Zadák

Tam, kde končí tato omezení, začíná prostor pro designéra, aby z obyčejné věci udělal neobyčejnou, aby obal nebyl pouze ochrana před vnějšími vlivy, ale zapůsobil na cílové zákazníky. Z produktových obalů se tak stává silný nástroj marketingu,“ říká Tomáš Zadák, CEO & client partner společnosti Ler Studio.

Je drahý obal je investicí, která se vyplatí?

První dojem z obalu musí odpovídat ceně produktů uvnitř, a to nejen u dražších produktů, ale také u těch běžných. Pokud prodáváte zboží z vyšší cenové kategorie, musíte rozhodně věnovat dostatečnou péči také designu obalu. Klientela je obvykle náročnější a při nákupu luxusnějšího zboží mají zákazníci často nějaké očekávají od toho, jak by měl obal vypadat. Přestože návrh a samotná výroba takových obalů je drahá a zvyšuje cenu samotného produktu, musíte se touto cestou vydat. Pokud zabalíte drahé zboží do laciného obalu, bude na zákazníky působit stejně lacině i samotný produkt a značně Vám to zkomplikuje prodej.

Nesnažte se ovšem vytvořením luxusně vypadajícího obalu zvednout atraktivitu produktů. Bude to mít přesně opačný efekt. „Pokud vidí zákazníci běžné spotřební zboží v luxusním obalu, vyvolává to v nich obvykle pocity levných napodobenin pochybného původu. Zároveň se dostanete do fáze, že kvůli nákladům na obal musíte zvednout koncovou cenu a tím se stávají Vaše produkty ještě méně konkurenceschopné,“ potvrzuje Tomáš Zadák, CEO & client partner společnosti Ler Studio.

Při designu obalu musíte najít ideální rovnováhu a myslet především na to, jak budou reagovat spotřebitelé. Proto při návrhu obalů postupujeme obezřetně a využíváme průzkumy trhu. Přečtěte si o tom náš další článek: Jak se nám podařilo navrhnout obal, který zaujme 86% zákazníků.

Rozbalování jako příležitost: Budování značky prostřednictvím obalu

Pokud se bavíme o designu obalu a zážitku z jeho rozbalování, nesmíme pochopitelně zapomenout na společnost Apple. Důležitost produktových obalů si uvědomoval už vizionář a perfekcionista Steve Jobs. Proto mají v Applu pro účely testování obalů vyhrazené speciální oddělení, kde zkoumají a navrhují každý detail obalu. Cíl je jasný, vše musí být dokonalé.

V oblasti e-commerce je téma zážitku z rozbalování dobře známé. Nejedná se nicméně o produktové obaly, ale distributorské. Tyto obaly obsahují několik produktů a slouží jako přepravní obal. E-shopy se pokouší tímto způsobem navázat vztah se zákazníky díky emocím spojeným s rozbalováním zásilky, protože jejich kontakt se zákazníkem se odehrává pouze v digitálním světě a přepravní obal je to první co vidí při převzetí zásilky. To je prostor, kde díky zajímavému obalu můžete udělat dojem a zvýšit si tím šance na dobrou recenzi, opakovaný nákup nebo dokonce unboxing video či fotku s pochvalným komentářem na sociálních sítích, a tedy budování značky.

Kvalitní obal musí mít nezaměnitelný design, ale na druhou stranu musí splňovat požadavky na skladování, distribuci a cenu. V Ler studiu sledujeme nové trendy a inspirujeme se z různých odvětví. Díky tomu přinášíme nový pohled na věc a dokážeme uvažovat nadčasově,“ zakončuje Zadák z Ler Studio.

Tomáš Zadák je grafik a podnikatel původem z Hradce Králové. Na střední technické škole začal pracovat na drobných grafických projektech pro menší podnikatele. Po škole se jako interní grafik ve společnosti Playman podílel i na tvorbě tiskovin pro známé herní tituly jako Far Cry, Assansin’s Creed nebo Dead Island. Poté založil studio Ler, které se vyvinulo v komplexní boutique agenturu s týmem 14 lidí, nabízející grafiku, marketing a vývoj. Do budoucna plánuje rozšířit působení do EU a vyvíjet vlastní marketingové SaaS služby. Přístup a kvalita práce Leru zaujala natolik, že se dokonce jako jedné z mála agentur ve Východních Čechách povedlo oslovit investory. Zajímá se také o cestování, yachting, kutilství a nové technologie. Zajímavé projekty, za kterými Tomáš stojí: www.menickator.cz, www.mylaw.cz a www.anywhere.legal.

Newsletter