Obchody a restaurace využívají Web rádio, šetří na poplatcích

Majitelé obchodů, restaurací, kaváren či penzionů v republice využívají stále více k hudební produkci ve svých prostorách takzvané Web rádio. Umožňuje jim namíchat si hudbu přesně podle požadavků a druhu podnikání, nemusí také platit kolektivním správcům autorských práv. Web rádio, které nabízí zlínská společnost IS Media, totiž přebírá skladby od anglické společnosti, jež hudbu licencuje přímo od autorů a hudebníků, řekl ČTK manažer IS Media David Malina.

Web rádio, které funguje od loňského roku, využívá asi 80 klientů po celé republice. „Každý měsíc jich přibývá asi 20,“ uvedl Malina, podle kterého Web rádio využívají spíše menší obchody a restaurace. „Ovládání je velmi jednoduché, sami si navolí, jaký druh hudby chtějí, mohou to různě namixovat, například aby přes poledne hrálo něco klidnějšího. Mohou si do hudby také vložit vlastní upoutávky na svou firmu,“ uvedl Malina. Rádio se podle něj přenáší přes internet, majitelé jej přijímají přes telefon či počítač a připojí na reproduktory ve své provozovně.

„Web rádio máme rok a půl. Slyšel jsem o té možnosti v rádiu. Nechtěl jsem už platit za produkci OSA a Intergramu, kde se platí v podstatě za nic a musí se platit velké peníze. Tato aplikace mi nabídla, že jsem si namixoval hudbu, jakou do kavárny chceme, hlavně blues a jazz. Lidé na to pozitivně reagují,“ řekl ČTK provozovatel kavárny Archa v centru Zlína Robin Míček, který nechtěl v kavárně hrát klasickou produkci rádií. „Personál z toho byl už nešťastný, když pořád slyšel stejné písničky. Takhle si můžu udělat playlist jaký chci,“ řekl. Za Web rádio dají provozovatelé podle Maliny podle velikosti obchodu až o polovinu méně než při platbě kolektivním správcům autorských práv.

„Naše Web rádio licencuje hudbu přímo od autorů a hudebníků. Agentury jako OSA nebo Intergram nemají s těmito autory nic společného a nevlastní autorská práva k této hudbě. Odpadá zde tak povinnost platit jim příslušné poplatky,“ uvedl Malina. Podle něj dodávají jejich anglické partnerské organizaci písně méně známí autoři různých žánrů, popu, rocku, alternativy, jazzu či klasické hudby. V Evropě podle Maliny existuje i jiné internetové rádio nabízející hudbu autorů, jejichž autorská práva zároveň zastupuje, nabídka je však omezenější a uživatelé si nemohou produkci upravovat přesně podle svých představ, například volit druh hudby během dne či podíl rychlých a pomalejších skladeb.

Přehrávání hudby v provozovnách bez nutnosti platit autorským svazům nabízí i zahraniční server Jamendo.com, který má licenční smlouvy přímo s jednotlivými autory. Poplatek uživatele Jamenda je proti platbě OSA výrazně nižší. V minulosti využívání Jamenda propagovali zástupci České pirátské strany, kteří se dlouhodobě staví proti vybírání poplatků OSA.

IS Media třetím rokem dodává svým klientům také instore rádio, využívají ho hlavně velká obchodní centra s větším počtem reproduktorů. „Rozdíl oproti Web rádiu je v tom, že nejde o přenos přes internet, ti už mají v obchodech ‚krabičku‘, která přenos vysílání rádia řeší,“ uvedl Malina. IS Media dodává instore rádio více než 150 klientům, hraje například v brněnské Olympii či Centru Zlín.

Newsletter