Oproti loňskému září je průměrná ojetina o deset tisíc korun dražší, má ale stejně najeto
Použitých vozů v nabídce českých inzertních portálů v meziročním srovnání neustále přibývá, jsou také mírně dražší. Oproti loňskému září je na trhu o necelých sedm procent aut více (loni 98 958, letos 105 606 ks), ale zároveň narostla jejich mediánová cena (+10 tisíc na 200 tisíc Kč). Ostatní parametry se výrazně nezměnily – auta mají téměř stejně najeto (156 vs 157 tisíc km) a příliš se neliší ani stářím (10,7 vs 10,9 letos). Vyplývá to z analýzy celého sekundárního trhu, provedené experty AURES Holdings, provozovatele sítě AAA Auto, největšího prodejce ojetých vozů v ČR.
Také září potvrdilo letošní trend nárůstu počtu dieselových vozů v nabídce (46 492 kusů, o 3 000 víc než loni). I nafťáky mají téměř stejně najeto (medián 186 vs 184 tisíc km) a jsou mírně starší než loni v září (10 vs 9,8 roku). V procentuálním vyjádření tvoří diesely 44 procent nabídky ojetin, přesně stejně jako před rokem, nabídka tedy zůstává stabilní.
Ovšem výrazný – bezmála dvojnásobný – nárůst je zřejmý u elektromobilů, byť v absolutních číslech hovoříme o stovkách inzerovaných kusů. Zatímco před rokem se v Česku nabízelo 382 ojetých elektroaut, letos v září jich bylo 638. Zajímavé je, že v obou měsících překročil počet inzerovaných použitých elektrovozů registrace těch nových: (září 2022 – 305 ks, srpen 2023 – 589 ks, údaje za září ještě nejsou k dispozici). Úplně stejné je to u hybridů, také těch se nabízí mnohem víc ojetých, konkrétně skoro dvaapůlkrát (542 vs 1 284 ks). U hybridů se mediánová cena před rokem pohybovala na hranici 690 tisíc korun, letos v září to bylo 700 tisíc Kč; elektromobily jsou logicky ještě dražší: loni 903 tisíce, letos už téměř 950 tisíc Kč. Letos v září se však nabízely o půl roku starší elektrovozy (medián 2,5 roku), měly také víc najeto (26 tisíc versus 23 tisíc km).
„Je vidět, že zájem o ojeté elektrické vozy dramaticky stoupá. Do budoucna čekáme neustálé posilování tohoto trendu, zvlášť když do „elektra“ začnou mnohem víc šlapat firmy v rámci obnovy svých flotil. Je vidět, že i bez státních subvencí si bateriové a hybridní vozy našly své místo na trhu. Potvrzuje to i velmi podobný nárůst prodejů v tomto segmentu u nás v AAA Auto,“ říká provozní ředitel AURES Holdings Petr Vaněček.
Automatické převodovky jedou
Pohled do statistik kromě růstu elektromobility odhaluje také jeden nový zajímavý trend – výrazně přibývá automatických převodovek, za čímž stojí nejen nárůst počtu hybridů a elektroaut, jež používají samočinné řazení takřka výhradně, ale i vyšší počet moderních aut s asistenčními systémy, jež se bez automatů většinou neobejdou. „Samozřejmě tak výrobci i vycházejí vstříc sílící poptávce zejména mladších zákazníků, kteří samočinné řazení vyhledávají. Je to jasný celosvětový trend, v němž dosud Evropa poněkud zaostávala,“ komentuje Petr Vaněček.
A teď konkrétní čísla – zatímco v září 2021 mělo automatickou převodovku 25 procent všech ojetin, loni už to bylo 28 a letos v září lehce přes 30 procent (v absolutních číslech 32 171 aut s mediánovou cenou 400 tisíc korun, sedmiletým stářím a 137 tisíci km na tachometru).
Stále vede Škodovka
Na pořadí nejinzerovanějších značek se ani v září nic nezměnilo – stále vede Škoda Octavia, jichž se prodalo 10 146 kusů s mediánovou cenou 195 tisíc Kč, následovaná menší a o víc než polovinu levnější fabií (6 266 ks, 80 tisíc korun). Následuje luxusní Škoda Superb (3 342 ks, 378 tisíc Kč), kompaktní Volkswagen Golf (3 339, 155 tisíc Kč) a VW Passat (2 977 ks, 230 tisíc Kč). V první desítce nejprodávanějších modelů jsou ještě BMW řady 3, Ford Focus, VW Touran, BMW řady 5 a Audi A4.
Zajímavostí je, že na trhu nových vozů je – až na první příčku – pořadí odlišné. Za vedoucí octavií, jichž se v září prodalo 1 689 ks, tedy téměř šestkrát méně než ojetých, následuje VW Golf (838 ks) a pak další modely Škodovky: scala, fabia, kamiq, karoq, mezi nimi je pak vklíněn Hyundai i30. Tyto populární modely jsou však příliš mladé, takže se do pořadí prodávaných ojetin zatím nepropsaly.
Skupina AURES Holdings slaví již přes 30 let na trhu. Provozuje síť téměř šedesáti poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku, v Maďarsku, v Německu a v Nizozemsku. Za dobu své existence obsloužila již přes 2,8 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně 90 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím společnosti Driverama. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a vloni v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy. Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.