V době dramatického růstu inflace v České republice se outdoorové vybavení ukazuje jako segment trhu s mimořádnou odolností. Za poslední čtyři roky, kdy kumulovaná inflace dosáhla více než 33 % a ceny běžného oděvního průmyslu se zvýšily o zhruba 52 %, tak ceny outdoorového oblečení a vybavení vzrostly o méně než 14 %. Vyplývá to z analýzy prodejce 4camping.
Tento trend patrný i v zahraničí ukazuje, že investice do kvalitního outdoorového vybavení je z dlouhodobého hlediska ekonomicky výhodnější než nákup běžného oblečení. Vyšší počáteční náklady se totiž vyplatí díky nižšímu tempu růstu cen a delší životnosti těchto výrobků. Tento vývoj nejen podporuje ekonomickou stabilitu firem působících v sektoru outdooru, ale také přináší výhody spotřebitelům, kteří hledají kvalitní a dlouhodobě udržitelné produkty.
„Je to překvapivý trend, který jde proti obecnému vývoji v oděvním průmyslu,“ komentuje zjištění Pavel Peterka, hlavní ekonom společnosti XTB. „Zatímco za běžné oblečení dnes zaplatíme o polovinu více než před čtyřmi lety, outdoorové vybavení zdražilo výrazně méně,“ dodal. Růst cen v celém oděvním sektoru zapříčinilo zdražení materiálů, nebo rostoucí náklady na dopravu, energie či mzdy.
Ondřej Žák, CEO společnosti 4camping, vysvětluje: „Tam, kde ceny rostly více, než jsme byli ochotni akceptovat, jsme se zaměřili na privátní výrobu a dnes nabízíme produkty našich značek Zulu, Warg a MOOA.“ Tímto krokem společnost minimalizovala dopady cenových výkyvů a udržela dostupnost svých produktů pro širokou veřejnost.
Konkrétní čísla z prodeje outdoorového vybavení jsou překvapivě pozitivní. Například kožená turistická obuv s Gore-Tex membránou zdražila od roku 2020 podle dat prodejce 4camping pouze o 8 %. Podobné středně vysoké boty zdražily o 16 % a běžecké boty pro trail o 12 %. Nepromokavé bundy vzrostly v ceně jen o 10 % a funkční merino termoprádlo o 22 %.