Budoucnost fittechu spočívá ve využívání umělé inteligence a maximální personalizaci tréninkových plánů – na tom se shodují zástupci českých fittechů Fitify, Rouvy, Macromo a MySasy & Elonga, kteří toto téma otevřeli na akci Body, Mind & Technology 2024, pořádané vývojářskou společností Applifting.

„Vším, co v Appliftingu děláme, chceme pozitivně ovlivnit svět okolo nás. A to jak výběrem projektů, na kterých pracujeme, tak i právě organizováním eventů, během nichž dáváme prostor společnostem, které jsou naladěné na stejnou vlnu. Protože v současnosti vidíme stále rostoucí popularitu fittechových a healthtechových aplikací, pozvali jsme k nám do diskuze zástupce významných startupů v oboru, kteří se s námi přišli podělit o svou cestu a vizi budoucnosti,“ říká Filip Kirschner, spoluzakladatel a COO Appliftingu.
Na míru vlastnímu tělu
Fittech průmysl zaznamenal od roku 2021 v integraci digitálních technologií více než 30% nárůst, fittech aplikace, které využívají umělou inteligenci, rostou o 17 % ročně. Loňský boom v oblasti AI však tento segment dramaticky proměnil a přinesl nové možnosti, jak umělou inteligenci ve fittech aplikacích využívat – zejména pokročilou analýzu osobních dat uživatelů týkající se jejich zdraví či výkonnosti a možnosti personalizace cvičebních programů.
„Již od vzniku naší firmy jsme byli přesvědčeni, že umělou inteligenci čeká ve fittechu velká budoucnost. V naší aplikaci dnes najdete virtuálního osobního trenéra, který stejně jako skutečný trenér dohlíží na to, jak cvičíte. Porovnáváním dosažených výkonů a vytyčených cílů pak v reálném čase upravuje váš tréninkový program,“ vysvětluje možnosti využití AI Martin Mazanec, spoluzakladatel Fitify.
Okamžité reakce na výkyvy ve výkonech popisuje také Matúš Kocka, technický ředitel společnosti Rouvy: „AI je už dnes na takové úrovni, že dokáže snadno rozpoznat, zda do cvičení dáváte maximum. Například v naší aplikaci si uživatel může nastavit funkci ‚anticheat‘, která dohlíží na kvalitu prováděných cviků a ještě více cvičícího směřuje k vytyčenému cíli.“
Digitálními technologiemi k dlouhověkosti
Často skloňovaným trendem v oblasti fittechu je v dnešní době dlouhověkost, nebo také anglicky „longevity“. Ta značí nejen délku života, ale především jeho kvalitu. I na tu se moderní digitální technologie zaměřují. „Dlouhověkost není o tom, zda se dožijete sta let, ale zda budete po šedesátce žít plnohodnotný život. Digitální technologie v tomto směru mohou pomoci vybudováním pravidelné pohybové rutinny,“ komentuje Radim Šlachta, spoluzakladatel MySasy & Elonga.
České firmy také připomínají, že k dlouhověkosti nepřispívá jen sport, ale i genetika. I tu lze pomocí moderních technologií kontrolovat. „Lidé v dnešní době o svém zdraví shromažďují obrovské množství dat, která však nevyužívají ke skutečnému zlepšení svého zdravotního stavu. Vyvíjíme proto tzv. peněženku zdravotních dat, která každému jednotlivci poskytne personalizovaná doporučení. Ta jsou vytvářena na základě osobních zdravotních údajů, včetně genetického profilu, analýzy mikrobiomu a krevních testů. Naším cílem je tak pomoci lidem lépe pochopit, jak efektivně využívat zdravotní data pro zlepšení kvality života v oblastech zdraví, sportu a stravování,“ uvádí Eva Kuttichová, spoluzakladatelka Macromo.
V rámci svého projektového portfolia Applifting spolupracoval na digitálních produktech zaměřených jak na tělo, což je například aplikace Rouvy, tak i na mysl – na aplikacích Terapio či Hedepy. Z healthtechových projektů vyvíjel třeba aplikaci Foedus, mezinárodní program výměny orgánů, který dodnes zachránil asi tři stovky životů, nebo v současnosti v rámci projektu pro kanadský technologický gigant Telus Health pomáhá digitalizovat zdravotnictví.
Applifting je české vývojářské studio, které vytváří software a aplikace na míru pro přední tuzemské i zahraniční společnosti. Podle žebříčku Deloitte Fast 50 za rok 2020 jde o osmou nejrychleji rostoucí firmu v České republice a 22. ve střední Evropě. Applifting stojí na unikátním principu naprosté otevřenosti. Každý applifter může ovlivňovat směřování firmy i výběr projektů. Všichni navzájem znají výši svých platů a vědí, co musejí udělat pro to, aby se profesně i finančně posunuli. Také proto Applifting patří mezi tzv. tyrkysové firmy, pro něž je na prvním místě spokojenost zaměstnanců a klientů, zisk je pouze nástrojem pro dosahování vyšších cílů. Mezi hlavní klienty studia patří Jablotron, mateřská společnost České spořitelny Erste Group, kanadský gigant Telus a Heureka. Applifting vznikl v roce 2014 jako garážový projekt Filipa Kirschnera a Vratislava Kalendy a od té doby se rozrostl na 160 pracovníků v celé skupině.