Prosinec, čas adventních trhů, vánočních večírků, koncertů a dobročinných akcí. Společnost OnSinch, platforma pro komplexní management nárazové pracovní síly a dobrovolníků, ze svých dat ukazuje, že kulturní svět je tři roky od restrikcí opět v rovnováze. Již v zimě 2021, kdy po téměř dvouleté pauze došlo k částečnému uvolnění, se roztrhl pytel s počtem pořádaných akcí a potřebou sezonních pracovníků. Organizátoři i účastníci cítili potřebu dohnat, co během lockdownů promeškali, a roky 2021 a 2022 byly nadprůměrné počtem událostí i odpracovaných hodin. Letos se pravidelnost i obsazenost akcí vrátily na obvyklá čísla, která značí neubývající trend popularity vánočního období v Česku.
„Návrat po tak dlouhé kulturní odmlce byl divoký. Po rozvolnění opatření to bylo opravdu nabité a právě vánoční období v roce 2021 bylo to první, které eventový byznys čekalo, i když stále v omezeném režimu. Bylo vidět, že lidé netoužili po ničem jiném než se bavit a socializovat. Už tehdy se zapojilo přes 1 000 nárazových pracovníků, jako jsou bedňáci či hostesky. V roce 2022 pak proběhl bezprecedentní počet večírků a koncertů a organizátoři poptávali kolem 3,5 tisíce technických pozic pro zajištění 45 000 hodin práce. Letošek bude o něco klidnější, ale pořád se ukazuje, že hlad po živé kultuře a eventech v předvánočním shonu trvá,“ ohlíží se za statistikami Petr Jaroš, CTO a spoluzakladatel OnSinch.
Počet akcí, které pro svůj chod v zákulisí potřebují bedňáky a další technické profese, se v loňském roce přiblížil pětistovce – letošní rok bude mírně silnější, naplánovaných je 545 eventů. Hostesingové odvětví odbaví 158 událostí, loni to bylo přes dvě stě. Pro pražský turistický ruch nabíraly společnosti přes sváteční období letos stejně jako v předchozím roce kolem stovky pracovníků. Ti loni působili na rekordních více než 400 událostech, tento rok se počet akcí vrátil do normálu na celkových 362. Obecně trendy shrnují, že eventový a kulturní trh v období adventu je u nás v Česku stabilní a po pandemické odmlce se stabilizoval na zdravé úrovni.
Tradiční sváteční akce, koncerty a gala pro tisíce návštěvníků, které proběhnou i letos, se běžně plánují i rok dopředu. Většina firem pak poptává pracovníky na své předvánoční večírky kolem půlky listopadu. Firmy v tomto období převážně nemají problém obsadit pracovní pozice lidmi ze své stávající databáze, kteří před Vánoci hledají možnost přivýdělku. Fungování v režimu mnoha simultánně probíhajících akcí vyžaduje velkou preciznost a dohled, na to jsou ale firmy z gig economy zvyklé z náporu letní festivalové sezony.
Dynamický návrat globální gig economy
U svých zahraničních klientů zaznamenává OnSinch pozitivní vývoj, přičemž růst je rozdílný v závislosti na konkrétní zemi. Pro gig economy byl klíčový rok 2022, kdy firmy po vynucené pauze dokázaly díky inovativním technologiím a efektivním systémům zpracovat rekordní množství akcí a získat zpět pravidelné zakázky i zaměstnance. V roce 2023 se pak například v Polsku počet crewingových akcí největších klientů podobně jako v Česku stabilizoval. Naopak u hostesingových profesionálů ve Španělsku fenomenální růst pokračuje. Plánované akce pro rok 2023 se ztrojnásobily na téměř 400 a počet pracovníků vzrostl o 131 % na 600 aktivních pracovníků.
„V kulturní branži jsme v posledních letech zažili výkyvy podobné horské dráze. Český trh je v porovnání s ostatními na ‚konzervativních‘ číslech, ale stále si vede dobře. Zásadní otázka pro nadcházející rok bude, jak se od nového roku dokáže vypořádat s konsolidačním balíčkem a dalšími legislativními změnami, zejména pro pracovníky ‚na dohodu‘. Celosvětově je neskutečné, s jakou vervou a nadšením se kultura po úplném zamrznutí, kdy nebylo jasné, zda a v jakém režimu přežije, dokázala vrátit do popředí. Je jasné, že gig economy je stabilní součástí vánočního období a hodlá si své místo udržet,“ říká David Suslik, CEO a spoluzakladatel OnSinch.
Startup OnSinch přináší platformu pro management nárazové pracovní síly, včetně personálního, projektového, finančního a klientského zajištění. Využívají ji firmy a agentury, které zprostředkovávají technický personál pro stavbu a realizaci kulturních akcí, úklidové práce, stavebnictví či pohostinství – například catering či barmany, i neziskový sektor. Platformu využívá přes 80 tisíc uživatelů v 10 zemích, kteří se pohybují v oblasti gig economy (zakázkové ekonomiky). Mezi klienty OnSinch patří organizátoři Formule 1, mistrovství světa ve fotbale FIFA nebo pořadatel eventů pro britskou královskou rodinu. V České republice startup pomáhá zajišťovat personál pro festival Colours of Ostrava nebo dobrovolníky pro Červený kříž. Vedle toho provozuje neziskový projekt Vlna pomoci, který digitalizuje dobrovolnictví a sdružuje přes 25 tisíc lidí, kteří pomáhali během pandemie covidu či po vypuknutí války na Ukrajině.