Cestovní ruch v souvislosti s pandemií COVID-19 prochází mimořádně náročným obdobím. Firmy a podnikatelé se musí vyrovnávat s nepředvídatelným vývojem a často se měnícími podmínkami. Podle poradenské společnosti Dun & Bradstreet je v ČR aktuálně registrováno 2 837 firem a 10 245 osob samostatně výdělečně činných, které podnikají v oblasti cestovních agentur, cestovních kanceláří a souvisejících činností.
„Navzdory nepříznivé situaci pro cestování se celkový počet subjektů, které vyvíjí podnikatelské aktivity v oblasti cestovního ruchu, snížil jen minimálně. Ve srovnání s předkrizovým obdobím, ale vzniká podstatně méně nových firem s tímto předmětem činnosti,“ říká analytička Dun & Bradstreet Petra Štěpánová.
Počet akciových společností a společností s ručením omezeným, které podnikají v cestovních ruchu, se mezi lety 2015 až 2020 zvyšoval, z 2 632 v roce 2015 na 2 864 v roce 2019 resp. na loňských 2 874. Letos se trend otočil a došlo k mírnému poklesu o 37 firem na 2 837. Od roku 2020 se ale zásadně snížil zájem o zakládání nových firem – mezi lety 2015 až 2019 bylo registrováno vždy více než 100 hráčů na trhu, loni to nebyla ani padesátka. Podnikatelskou základnu tvoří z 47 % cestovní agentury, 28 % cestovní agentury a cestovní kanceláře a 24 % cestovní kanceláře.
Podobný vývoj vykazuji i fyzické osoby – podnikatelé. Mezi OSVČ mají největší zastoupení cestovní agentury (66 %), průvodci (15 %), cestovní agentury a cestovní kanceláře (12 %) a cestovní kanceláře (7 %).
Vývoj počtu cestovních agentur, cestovních kanceláří a související činnosti (NACE 79) v letech 2015 až 2021
Dun & Bradstreet je světový lídr v poskytování klíčových obchodních dat a analytických řešení, která firmám po celém světě pomáhají zlepšovat jejich rozhodovací procesy a zvyšovat výkonnost. Dun & Bradstreet Data Cloud podporuje řešení, která zákazníkům pomáhají v růstu tržeb, snižování nákladů, zmírnění rizik a transformaci jejich podnikání. Od roku 1841 firmy všech velikostí spoléhají na Dun & Bradstreet v řešení pro řízení rizik a rozšiřování obchodních příležitostí.