Pokud sledujete český finanční trh, určitě vám neunikly. Šokující, neuvěřitelné a za bílého dne. Podvody na obyčejných lidech skrze takzvané prašivé dluhopisy. Stáli za nimi nepoctiví jedinci, kteří se schovávali za nejrůznější prohlášení a instituce, ale přitom jednali sami za sebe. Tím ale sebrali veřejnosti důvěru ve finanční poradce. Proč tomu tak je a co se musí změnit, aby poradci získali cennou důvěru zpět?
Finanční poradci to poslední dobou neměli vůbec lehké. Nejdříve jim pandemie sebrala možnost dělat byznys v osobní rovině a museli naskočit do digitálu. Pak začalo šílenství kolem kryptoměn s vidinou královských zisků za pár hodin, následně se začalo mluvit o tom, že hypotéky vyjdou z módy, pozornost se upřela k neúnosné inflaci a nakonec se přidalo pár kauz s dluhopisy a nějaké to Ponziho schéma. Poradci se tak potýkali nejen s turbulencemi na trhu, změnou poptávky, technickými výzvami, ale i ztrátou důvěry vlastních klientů. A to jen kvůli pár nezodpovědným jedincům, kteří už si stejně skrze naši platformu na trhu takzvaně neškrtnou.
I když se koncovým zákazníkům nedivím, že v nejisté době opravdu nechtějí přijít o svoje těžce vydělané peníze, myslím si, že poctiví poradci v současnosti tahají za kratší provaz tak trochu neprávem. Vždyť se podívejte, celý segment se natolik zprofesionalizoval, že byste ho ani nepoznali.
Nová doba finančního poradenství na rovinu
O digitalizaci již bylo napsáno mnoho. I když má ve finančním byznyse výrazné místo, záměrně o ní nebudu mluvit. Věřím totiž, že došlo k jiné, zásadnější změně, které online doba napomohla, ale nebyla jediným faktorem. Mluvím o změně nastavení mysli, paradigmatu – zkrátka přechodu do nové doby.
Jak taková doba vypadá? Ve středu služeb finančního poradenství už nestojí pouze tlak na prodej a produkci, ale zejména klientova spokojenost. Z krátkodobých sprintů se začíná hrát na udržitelné a dlouhodobé. Běží se maraton. Myslím si, že tento trend je rozhodně zdravý a pomůže urychlit profesionalizaci celého segmentu. Už dávno totiž není na pořadu dne vysedávání po kavárnách či fastfoodech a lanaření studentů na pohádkové bohatství a jachty.
Nyní letí komplexní technologické ekosystémy, které poradcům poskytují strukturu a portfolio produktů, ale neponoukají k pyramidovým strukturám. K těm neodmyslitelně patří takzvané servisky, jak jim poradci říkají, které zajišťují nástroje a síť, kterou by si jednotlivec nikdy neobstaral. Vedle proklientského trendu je tu totiž další. Obrovský tlak na technologie jak ze strany samotných klientů, ale i poradců.
Vyhrají veliké technologie, vše ale nespasí
Co to podle mě všechno znamená? Nejnovější technologie, know-how a složité online struktury si budou moci dovolit jen ti největší hráči. Ty menší čeká buď zánik, nebo skoupení giganty. Je to dobře? V krátkodobém horizontu to bude poměrně brutální změna pro řadu poradců, přes kterou se někteří přenesou s těžkým srdcem. Vše se totiž výrazně zjednoduší jak na straně poradce, tak na straně klienta a obě strany z toho budou značně benefitovat. Pokrok nezastavíme.
Znamenat to bude především to, že poradce se bude moci soustředit pouze na dotahování byznysu a zejména na vlastní vzdělávání, které bude stále nutnější pro udržení kroku s nároky ze strany klientů. Novinky, legislativu a přísun byznysu mu zařídí servisní platforma. S trochou nadsázky se dá říci, že klienty pak čeká takový poradenský Uber, kdy si jednoduše na pár kliků sjednají tu nejrychlejší a nejvýhodnější nabídku na trhu se servisem od prověřeného a transparentního profesionála.
Konsolidace trhu, která se s touto změnou ponese, navíc nebude rozhodně zavírat oči před nikým, kdo nebude chápat nový proklientský mindset. Podle toho, co vidím, slibuji si od toho další investici do bezpečnostních procesů a edukace, které maximálně ochrání zákazníka i poradce před špatnými rozhodnutími. Vedle toho bude neustále sílit trend online byznysu a zjednodušování komunikace a práce pomocí moderních nástrojů. Hlavní roli ale stále budou hrát lidé a jejich nastavení.
Jiří Havrlant, CEO Chytrý Honza