Americké výnosy na začátku týdne rostly. Dolar krátce oslabil nad 1,1550 za euro, poté část ztrát smazal. Koruna krátce zpevnila pod 25,00 za euro. Proti dolaru nabrala zisky pod 21,80.

Prazdroj dokáže nabídnout spotřebiteli v obchodě pivo přesně tak, jak preferuje

Jdete na nákup a máte pocit, že zboží je přesně tam, kde by mělo být – oblíbená značka, velikost, balení nebo nabízená novinka? To není klam. Alespoň pokud je řeč o pivech z Plzeňského Prazdroje. Nejnověji pivovar pro rychlejší a pohodlnější nákupy lidí začal využívat například chytré senzory v lednicích, stojanech a na paletách.

Dnes už se málokdo potuluje obchodem s tím, že uvidí, co ho zaujme. Lidé chtějí své oblíbené produkty snadno najít, rychle nakoupit a netrávit v obchodech moc času, i proto se zmenšuje nákupní plocha, což logicky limituje množství vystavených produktů. Pandemie tento trend ještě urychlila. K lepšímu a příjemnějšímu nakupování tak vede přesně cílená nabídka na základě pečlivých analýz informací.

„Chceme zlepšovat zážitek lidí z nákupu, proto přemýšlíme koncepčně nad tím, co spotřebitel chce ve svém supermarketu najít. Do každého ochodu chodí jiný typ lidí, často hledají odlišné produkty, ale i různé velikosti balení. Proto dnes přizpůsobujeme sortiment pro každou jednotlivou prodejnu podle jejího charakteru, kupní síly a preferencí lidí přímo v dané lokalitě. To je náš základní přístup. Nově jsme ale schopní se přizpůsobit tak, že nakupujícímu nabídneme jeho oblíbený produkt na konkrétním místě v konkrétním obchodě přesně tak, jak  mu to vyhovuje,“ říká Pavel Císař, který má v Prazdroji prodej v retailu na starosti.

Tento na míru šitý přístup umožňuje ojedinělá inovace na tuzemském retailovém trhu – Prazdroj pomocí chytrých senzorů a vah umístěných v lednicích, stojanech a na paletách v různých částech obchodu dokáže monitorovat, odkud lidé berou jeho produkty nejčastěji. Přes 130 unikátních senzorických zařízení, která jsou zcela nezávislá na infrastruktuře prodejny, je v současné době umístěno v 70 obchodech předních řetězců v České republice a na Slovensku. Analyzují data o tom, z které části regálů mizí produkty Prazdroje rychleji, a kde naopak zůstávají.

Výsledkem senzorických měření je nový přístup k prodeji. Pivovar dokáže zjistit, v které části daného obchodu lidé preferují své oblíbené produkty a po dohodě s prodejcem je tam umístí. Nová strategie tak má pozitivní dopad na nakupující i na obchod samotný. „Některé poznatky mají univerzální platnost a řídíme se jimi u většinu maloobchodů. Například to, že palety je výhodnější umísťovat u vchodů, kde díky nim prodej stoupá až o 50 procent. Speciální stojany jsou pak nejefektivnější u centrální uličky, kde poutají pozornost nakupujících. A lednice funguje ideálně pro impulzivní nákup. I její složení jsme schopni přizpůsobit preferencím lidí, kteří do konkrétního obchodu chodí,“ vysvětluje Pavel Císař.

Další data pak rozhodují o individuálním přizpůsobení nabídky a umístění produktů v jednotlivých obchodech. Někde více dominují ležáky, v jiných mají větší zastoupení nealko piva nebo cidery, a to v různých baleních – někde se nejlépe prodávají basy s pivy, jinde multipacky s plechovkami, další obchody se soustředí na individuální prodej jednotlivých kusů piv. „K tomu nám pomáhají i sociodemografické údaje a samozřejmě dlouhodobé záznamy o tom, co se kde prodává,“ doplňuje Pavel Císař.

Nápad na využití moderní měřící techniky v obchodech vzešel od Prazdroje a svou komplexností je na českém trhu unikátní. Řešení mu na míru vytvořila a dodává společnost Adastra.

 

Newsletter