Předvánoční horečka: Mají se české e-shopy bát čínského giganta Temu?

Dny do Vánoc rychle ubývají a tradiční předvánoční horečka nabírá na síle. Mnozí hledají co nejvýhodnější nabídky, což nahrává čínskému e-commerce gigantovi Temu, který svými nízkými cenami a efektivní logistikou mění pravidla hry na evropském trhu. Díky nižším cenám až o 10-20 % představuje oproti běžným obchodníkům konkurenci, se kterou musí čeští prodejci počítat. Co to znamená pro české e-shopy v období vánočních nákupů a mají čeští prodejci důvod k obavám? Zeptali jsme se Jana Skovajsy, zakladatele a CEO digitální agentury myTimi.

Dopad Temu na český e-commerce trh

České e-shopy v současnosti zatím nezaznamenaly významný pokles v tržbách kvůli přítomnosti Temu, i když určité změny jsou možné. „U našich zákazníků zatím viditelné změny příliš nepozorujeme, nicméně je možné, že tam nějaký menší efekt bude. Díky tomu, že jsou strategie nastavené růstově a agresivně, tak rostou ročně podle plánu o 10–30 %. Je ale možné, že kdyby Temu na trhu nebylo, tak by to šlo lépe,“ uvádí Jan Skovajsa, zakladatel a CEO digitální agentury myTimi, a dodává, že Temu může ovlivnit zejména segment levných a neznačkových produktů, které tvoří konkurenci hlavně pro e-shopy dovážející zboží ve velkém přímo z Číny.

Temu jako hrozba pro segment levných e-shopů

Čínský gigant těží z modelu nízkonákladového prodeje, který je přístupný díky rozsáhlé infrastruktuře a rychlé logistice. Tím si Temu zachovává konkurenceschopnost, zvlášť u zboží „komoditního charakteru,“ kde cena rozhoduje. „Největší obavy by měly mít dosavadní low cost hráči, protože ti mají dvě možnosti – buď se pokusí diferencovat kvalitou či unikátní nabídkou, nebo sníží ceny a riskují, že si tím sami zničí byznys,“ říká Jan Skovajsa, zakladatel a CEO digitální agentury myTimi.

Jan Skovajsa, CEO myTimi

Temu díky svému postavení na trhu tlačí evropské prodejce ke snižování cen a nutí je hledat úspory v logistice či efektivnějším marketingu, což během vánočních svátků může být oříškem. Dále díky svým cenám a snadnému přístupu k širokému spektru neznačkových výrobků oslovuje zákazníky, kteří nakupují impulzivně a hledají levné dárky. Tento trend graduje právě před Vánoci, kdy poptávka po dostupných dárcích každoročně roste.

České značky s vysokou kvalitou si své zákazníky udrží

Pro větší české e-shopy nebo ty, které sází na značkové a unikátní zboží, Temu zatím nepředstavuje zásadní riziko. Jan Skovajsa je názoru, že všichni zákazníci a e-shopy, kteří vsadili na diferenciaci, tedy vlastní produkty, české značky, nebo velké značky, tak se nemají čeho bát. Tím pádem mohou e-shopy stavící na kvalitě a dlouhodobé loajalitě zákazníků očekávat relativně stabilní vánoční sezónu.

Prodejci se značkovým zbožím mají výhodu, protože zákazníci hledající kvalitu pravděpodobně zůstanou věrní zavedeným prodejcům a českým značkám. Avšak čínský e-commerce gigant může nadále představovat hrozbu pro e-shopy v nízkonákladovém segmentu.

Newsletter