Inflace v posledních letech zasáhla téměř všechny oblasti našeho života. Nekompromisně si našla cestu i do světa automobilů. Výrazně totiž zdražila i auta, a to ta ojetá i ta nová. Nový vůz je tak pro ještě větší část lidí dnes jen nesplnitelný sen. Ceny aut rostou tempem, které nejenže reflektuje inflaci, ale v mnoha případech ji dokonce předčí.
Dopady inflace na ceny aut
Automobilový průmysl se potýká s několika výzvami, které ceny vozidel rapidně zvyšovaly a bohužel zvyšují dodnes. Nedostatek čipů, rostoucí náklady na materiály a energetické zdroje, zpřísňující se emisní normy i tlak na inovace v oblasti elektromobility – to vše znamená, že výrobci i prodejci aut musí přenášet tyto náklady na konečného spotřebitele. Jde přece o byznys a ne o charitu.
Porovnáme-li průměrné ceny nových aut s inflací, zjistíme, že jejich růst výrazně překonal oficiální meziroční míru inflace ve většině zemí. Ještě před pěti lety šlo koupit nové rodinné auto do 300 000 korun. Dnes jsou ceny srovnatelných vozů minimálně o sto tisíc výš.
Povinné ručení a pojištění jako další náklady
Řidiči ale nezoufají jen z růstu cen aut. Ke zdražování samotných vozů se přidávají i rostoucí ceny dalších souvisejících služeb, například servisu nebo povinného ručení a havarijního pojištění. Inflace a stále dražší opravy automobilů zvyšují náklady, které pojišťovny musí pokrývat. To se nevyhnutelně promítá do vyšších pojistných sazeb. Noví majitelé vozů tak musí počítat nejen s vyšší pořizovací cenou, ale také s dražšími provozními náklady. Tak trochu začarovaný kruh.

Je vyšší cena aut oprávněná?
Nabízí se (tak trochu filosofická) otázka, zda rostoucí ceny odpovídají reálné hodnotě a kvalitě vozidel, nebo zda jde jen o důsledek extrémních podmínek na trhu. Výrobci argumentují, že nové modely nabízejí modernější technologie, vyšší bezpečnost a efektivnější provoz. V mnohém mají jistě pravdu. Na druhou stranu je třeba přiznat, že mnoho inovací automobilky vyvíjejí jen proto, aby splnily stále přísnější ekologické normy. Samozřejmě jde o laboratorní podmínky. Uživatel vozu je v běžném provozu často prakticky nepozná.
Jak si zachovat dostupnost aut?
Bude-li tento trend pokračovat, nabízí se otázka, jestli jednou bude auto jen výsadou bohatých. Nové asi ano. Stále více lidí bude zřejmě pošilhávat po trhu s ojetými auty. I zde však došlo k citelnému zdražení, zejména v segmentu zánovních vozů, kde poptávka výrazně převyšuje nabídku. Pro ty, kteří hledají nové auto za dostupnou cenu, je však situace neúprosná – třeba nových vozidel v kategorii do 300 000 korun je dnes jako šafránu.
Kdo tedy zaplatí?
Inflace dopadá na všechny, ale největší nápor nesou koncoví zákazníci. Všichni ostatní aktéři chtějí vydělat a rozhodně nehodlají nést větší náklady, než je v konkurenčním prostředí nutné.
Prodejci aut pak čelí otázce, jak dlouho je tento trend udržitelný. Budou zákazníci ochotni platit stále vyšší částky? Nebo se trh bude muset přizpůsobit a hledat cesty, jak nabídnout dostupnější vozy? Těžko říct.
Jedno je ale jisté – inflace sice zdražuje auta, ale otázka, kdo nakonec zaplatí nejvíce, je zodpovězena: Jsme to my, zákazníci.