Americké výnosy na začátku týdne rostly. Dolar krátce oslabil nad 1,1550 za euro, poté část ztrát smazal. Koruna krátce zpevnila pod 25,00 za euro. Proti dolaru nabrala zisky pod 21,80.

Proměna Volkswagenu zasáhne i Škodu Auto

Chystaná reorganizace řízení připraví největší evropskou automobilovou skupinu Volkswagen Group na budoucnost. Řekl to dnes generální ředitel společnosti Martin Winterkorn, který promlouval ke zhruba 10.000 zaměstnanců shromážděným v ústředí společnosti v severoněmeckém Wolfsburgu. Reorganizace zasáhne i českou Škodu Auto, která je jedním z členů skupiny. 

Jedním z důvodů změn v řízení jsou nynější slabé výsledky skupiny na trzích mimo západní Evropu, kvůli nimž v květnu celkový odbyt vozů společnosti už druhý měsíc po sobě klesl. „Velké trhy, jako je Jižní Amerika, Rusko, Čína a Spojené státy, jsou velkou novou výzvou pro celý automobilový průmysl,“ uvedl na shromáždění Winterkorn, jehož citovala agentura Reuters. 

Německý list Handelsblatt s odvoláním na zdroje z firmy tento týden uvedl, že současná struktura se má změnit do decentralizovaného systému se čtyřmi holdingovými společnostmi. Jedna z holdingových společností má zahrnovat značky osobních aut VW, Škoda a Seat a v jejím čele bude bývalý manažer BMW Herbert Diess. Podle listu se má reforma zaměřit hlavně na vysoké náklady na výrobu vozů hlavní značky VW v německých továrnách. 

Další holdingovou skupinou budou luxusní značky Audi a Lamborghini a značka Ducati. Třetí skupinu vytvoří nákladní a dodávkové vozy MAN, Scania a VW, čtvrtou skupinu pak značky Porsche, Bugatti a Bentley. Automobilka se k těmto informacím odmítla vyjádřit. 

Špatné výsledky na mimoevropských trzích se v letošním roce staly pro předsedu dozorčí rady Volkswagenu Ferdinanda Piëcha záminkou k tomu, aby žádal Winterkornovu rezignaci. Piëch ale s Winterkornem v mocenském boji prohrál a v dubnu z vedení společnosti odstoupil. 

Volkswagen je největší automobilkou v Evropě a nejpozději do roku 2018 se hodlá stát největším výrobcem aut na světě. Loni firma zvýšila prodej o 4,2 procenta na 10,14 milionu aut, a poprvé tak překonala desetimilionovou hranici. Jedničkou na světovém trhu ale zůstal japonský rival Toyota Motor, jemuž odbyt loni vzrostl o tři procenta na 10,23 milionu vozidel.

Newsletter