Prosecco: Globální trh stále na vzestupu

Nejnovější data italského sdružení výrobců prosecca DOC Consortium-Valori Italia za první čtvrtletí letošního roku ukazují další růst globálního exportu prosecca. Po klidnějším roce 2023, kdy se z Itálie vyvezlo, stejně jako v předcházejícím roce, 550 milionů lahví, přinesly první letošní měsíce nárůst exportu o 10 %, který potvrzuje přetrvávající celosvětovou popularitu italského nápoje.

Prosecco, italské víno z hroznů odrůdy Glera, se vyrábí převážně ve dvou variantách – šumivé „spumante“ s korkovým uzávěrem ve tvaru hříbku a perlivé „frizzante“ většinou se šroubovacím uzávěrem. Podle italského sdružení výrobců prosecca DOC Consortium-Valori Italia se celkový roční export prosecca z Itálie držel v letech 2022 a 2023 na úrovni 550 milionů lahví, což odráží silnou a stabilní poptávku. Nicméně tři hlavní trhy – Spojené království, USA a Německo, vykázaly za rok 2023 meziroční pokles v rozmezí 2 až 12 %, což naznačovalo možné oslabení trhu.

Rok 2024: Návrat k růstu

Letošní první čtvrtletí však přineslo změnu. Export prosecca z Itálie vzrostl o 10 % oproti stejnému období loňského roku. Tento trend je patrný na většině hlavních trhů s výjimkou USA, kde prosecco i nadále mírně klesá. Naopak zajímavý posun nastává ve Francii, kam se dovezlo vloni i za první čtvrtletí roku 2024 o 20 % více prosecca, zatímco domácí prodeje šampaňského o 20 % klesají. Tento posun ukazuje na rostoucí oblibu italského nápoje jako cenově dostupné alternativy k šampaňskému. Pro zajímavost, celosvětové roční prodeje prosecca odpovídají společným prodejům francouzského šampaňského a španělské cavy.

Růst okolo 10 % zaznamenalo prosecco za první čtvrtletí 2024 i v České republice, kde si získává příznivce díky svěžímu a lehkému charakteru. „Prosecco je v České republice stále oblíbenější. Očekáváme, že trend lehkého a osvěžujícího nápoje bude pokračovat i v příštích letech, a to i díky různým alternativám, jako je rose, nebo míchané nápoje typu spritz,“ říká Marek Žižkovský, brand manažer značky Mionetto Prosecco, která je globálním lídrem této kategorie. Jeho popularitu a známost pomáhají zvyšovat i oslavy Mezinárodního dne prosecca, které každoročně připadá na 13. srpna.

O značce Mionetto Prosecco

V roce 1887 začal vinař Francesco Mionetto stáčet a prodávat prosecco v městečku Feltre a jeho okolí v oblasti Valdobbiadene, odkud pochází nekvalitnější prosecca. Značka vždy stavěla na tradici, inovaci a jedinečnosti, a právě tyto znaky ji od ostatních odlišují dodnes. Mionetto Prosecco se vydalo cestou nových výrobních postupů a dosáhlo jedinečnosti, kterou podtrhuje elegantní balení lahví a způsob prezentace na trhu. Ladné křivky lahví spojují kulturu kraje Valdobbiadene s designem, jenž vyjadřuje modernost a živost italského stylu.

Newsletter