Česká technologická e-commerce společnost Retailys podnikla první kroky k obchodním aktivitám v Latinské Americe, když byla jako jediná tuzemská IT firma vybrána do delegace zahrnující místopředsedu vlády Richarda Brabce, prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jaroslava Hanáka a řadu významných českých firem a svoje řešení představila v Peru a Kolumbii.
„Jižní Amerika je pro náš systém doslova ideálním trhem. E-commerce omnichannel systémy zde prakticky neexistují, a přitom je hlad zdejších firem po expanzi do Evropy ohromný. Během jednání se zdejšími podnikateli jsme měli možnost poznat problémy, které je nejvíce tíží. Schopnost online expanze do Evropy, kde se musí potýkat s množstvím jazyků, měn, různých platebních metod či mnoha tržišti a srovnávači cen v různých zemích je od prodeje svého zboží v Evropě odradí. Což je i díky aktuálně zrušeným celním barierám s EU značná škoda. Přitom Retailys, ve kterém si firmy specializované evropské e-shopy mohou snadno vytvářet v jednom systému, má jasné řešení“ shrnuje výhody systému jednatel společnosti Petr Heller, který ji v rámci mise zastupoval.
Během několika desítek schůzek Heller prezentoval informační systém Retailys členům významných lokálních obchodních asociací jako např. Obchodní komora v Limě, Obchodní komora města Bogoty (CCB), Asociace kolumbijských podnikatelů (ANDI) či Agentura pro mezinárodní spolupráci (ACI). O systém se zajímali i zástupci zdejších vlád či dalších vládních institucí, se kterými společnost diskutovala také možné investiční pobídky.
Důležité jednání absolvoval Petr Heller v organizaci Ruta N, což je hlavní inovační hub v Medellínu v Kolumbii propojující inovativní startupy, univerzity a státní sektor. Medellín je se svými přibližně třemi miliony obyvatel považován za jedno z hlavních technologických center Jižní Ameriky. To dokládají mnohá ocenění jako např. Centrum pro rozvoj 4. průmyslové revoluce z Davosu či cena Lee Kuan Yew World City Prize udělovaná Singapurem za rapidní rozvoj města v posledních letech. Naopak v žebříčcích kriminality dnes zaujímá poslední místa a je tak jedním z nejbezpečnějších oblastí v Kolumbii, což ostře kontrastuje s historií města spojenou s Pablem Escobarem.
„My sami jsme začínali jako start-up, takže jsem zde byl doslova na domovské půdě. Pro start-upy je zde kompletně připravená infrastruktura – od zajištění coworkingových prostor, studentských praxí, akceleračních programů až po kontakty na angel investory a venture investory. Chvílemi jsem si připadal jako v Estonsku či Singapuru, které jsou podporou inovativních startupů známé a kde již obchodní aktivity máme.“ dodává Petr Heller a doplňuje, že právě podpora města určená pro inovativní firmy je i jedním z důvodů, proč společnost uvažuje v této oblasti nad založením další pobočky.
Navíc e-commerce přitom v obou regionech rapidně roste, v obou zemích přesáhl meziroční nárůst prodeje zboží přes internet 10 % a velká lokální tržiště, zejména Mercado Libre se svými cca 200 miliony uživateli, dokonce hlásí růsty dvouciferné. Pro obchodníky, kteří se zajímají o obrovský potenciál růstu týkající se elektronického obchodu v Latinské Americe, je důležité pochopit a přijmout kulturní preference zákazníků, důležité jsou dlouhodobé vazby.
„Obchodníci internetové platformy chtějí a v podstatě i musejí využívat. Ukazuje se, že koncept cloudové služby zahrnující jednotné řešení pro tvorbu evropských e-shopů v jedné administraci, kterou jako jedni z mála v Evropě dokážeme vyvíjet, má skutečně globální přesah. Nyní začínáme produkt s pomocí partnerů překládat i do dalších jazyků, abychom co nejvíce zjednodušili lokálním firmám možnosti prodeje do Evropy pomocí systému Retailys“ uzavírá Heller.