Dolar smazal malou část svých zisků, pohybuje se kolem úrovně 1,0980 EURUSD. Měny regionu se stále obchodují na slabších úrovních. Koruna nad 25,35 za euro a nad 23,05 za dolar.

Rohlík spouští pilotní zálohování z domova. Jako první online prodejce v Česku

Převzít nákup a odevzdat použité PET lahve k recyklaci – to nově mohou udělat zákazníci Rohlíku při každém nákupu. Největší český online prodejce potravin totiž spustil testovací systém zpětného sběru PET lahví, tzv. zálohování. Jako první a jediný internetový retailer a rovnou v ostrém provozu po celém Česku. Nečekat na legislativní úpravu, která má vstoupit v účinnost za dva roky, se společnost rozhodla nejen kvůli svým zákazníkům. Chce především urychlit pozitivní dopad zálohování na životní prostředí.

Jako první na trhu zavádíme pilotní zálohování PET lahví, u online služby jde dosud o bezprecedentní krok. Chceme tak aktivně přispět k ochraně životního prostředí a usnadnit našim zákazníkům recyklaci. Cílem je ukázat, že péče o planetu může být součástí běžného života. Legislativa zavádějící zálohování PET lahví bude účinná za dva roky, ale nám přijde tato iniciativa velmi důležitá už teď,” vysvětluje start nové služby generální ředitel Rohlik.cz Martin Beháň. „Chceme naše zákazníky maximálně podporovat v tom, aby byli ekologičtí. Pro mnoho lidí jsou nahromaděné PET lahve problémem a raději je hodí do směsného komunálního odpadu. Tímto krokem jim tak chceme třídění odpadu zjednodušit a nadále přispívat k lepšímu životní prostředí pro nás všechny,” doplňuje.

Průzkum IPSOS pro Rohlik.cz: čím kratší vzdálenost, tím vyšší motivace

Že se zájem o recyklování použitých PET lahví zvýší, pokud bude dostupnější přímo „z domova”, ukazuje průzkum společnosti IPSOS pro Rohlik.cz. 80 % respondentů uvedlo, že by se zvýšila jejich motivace k recyklaci PET lahví, pokud by bylo možné použité odevzdávat přímo v jejich domě nebo bytovém domě. Ostatně vzdálenost je právě nejčastějším důvodem, který respondenty odrazuje od recyklování (36 % z těch, kteří nikdy netřídí). Dalšími nejčastějšími důvody jsou přeplněné nádoby určené k recyklaci plastů (34 %) a absence třídících nádob blízko bydliště (27 %). Necelá třetina lidí v průzkumu navíc uvedla, že kvůli recyklování jsou ochotni absolvovat minimální vzdálenost, protože nádoby musí být v ulici, ve které žijí nebo pracují.

Princip pilotního zálohování na Rohlíku bude jednoduchý. Kurýři začnou zákazníkům nabízet speciální recyklační sáčky, do kterých zákazníci vloží použité PET lahve. Ty se kurýrům odevzdávají nesešlapané, aby se co nejvíce simulovala situace reálného zálohování. Kurýr označí v aplikaci u zákazníka odběr PET lahví, čímž Rohlík získá naprosto unikátní přehled o zájmu svých zákazníků novou službu využívat. Data nepoužije pouze pro své obchodní účely, ale poskytne je jako pracovní materiál Ministerstvu životního prostředí.

„Na datech uvidíme zájem napříč regiony. Zjistíme, kde je poptávka obrovská a kde je o recyklaci zájem, ale také poznáme, ve kterých lokalitách zájem stagnuje nebo je nízký. To vše nabízíme jako východisko pro další kroky na cestě k plnohodnotnému zálohování. A to je také důvod, proč zatím nezavádíme odměnu za odevzdání PET lahví. Za prvé, už tento krok vnímáme jako unikátní službu, nemuset odevzdávat PET lahve v provozovnách. Za druhé chceme čistá data bez ohledu na to, kolik za odevzdanou lahev dostanete korun nebo kreditů. A za třetí, věříme, že i pro naše zákazníky je na prvním místě ochrana životního prostředí, tak jako pro nás, a že jim zkrátka zase výrazně ulehčíme jejich fungování. A to především na menších městech nebo vesnicích, kde není tolik nádob na tříděný odpad a lidé musí urazit větší vzdálenost,” komentuje Beháň.

Martin Beháň

MŽP: „Nic není odpad,” komentuje ministr Petr Hladík

Právě Ministerstvo životního prostředí vnímá spuštění pilotního zálohování v Rohlíku jako významný krok nejen pro firmu, ale i pro povědomí o zálohování v celé společnosti. „Já sám se řídím myšlenkou, že nic není odpad a s každým materiálem bychom měli nakládat tak, aby nebyl pouze na jedno použití. Nejen z iniciativy online marketu Rohlík vidíme, že systém zálohování podniky zajímá. Například data, která Rohlík prostřednictvím pilotního zálohování získá, mohou být dobrým odrazovým můstkem pro budoucí nastavení celého systému,“ říká ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) s tím, že nejdříve bychom mohli v Česku zálohovat od poloviny roku 2025 díky aktuálně připravované novele zákona o obalech. „Systém zálohování se pro lidi stává komfortnějším, protože nebudou muset jezdit s obaly zpět na odběrná místa, ale kurýr je vyzvedne během doručení objednávky. Šetří se tak čas občanů a zároveň netvoří zbytečná uhlíková stopa,” dodává ministr Hladík.

Zelené kroky Rohlíku

Podle generálního ředitele Rohlíku nejde firmě pouze o to, aby přinášela lidem to nejlepší jídlo do jejich domácností, ale důležitá je i ekologická stránka celého fungování: „Není to pro nás trend, ani marketing. My jsme ekologičtí už tím, jak fungujeme. Zatímco do klasického supermarketu jedete pro 13 nákupů 13 auty, my těchto 13 nákupů dovezeme jedním autem, s jednou ekologickou stopou. A tu ještě minimalizujeme tím, že všechna naše auta jezdí na CNG pohon nebo elektropohon. A tím to jenom začíná.”

Systém zpětného odběru PET lahví je nejnovějším projektem, ale Rohlik.cz obohacuje český maloobchodní trh i dalšími inovativními nápady z oblasti udržitelnosti. Jde například o minimalizaci obalových materiálů nebo zavádění ekologičtějších variant nákupních tašek či podporu udržitelného zemědělství, a to nejen prostřednictvím pečlivého výběru svých dodavatelů. Ale také tím, že zákazníkům umožňuje přímou podporu místních farem. A farmářům zase výrazně pomáhá s odbytem.

Rohlík navíc investuje do svého elektrického vozového parku, aby minimalizoval svůj dopad na životní prostředí. A ekologickým způsobem myslí i na svou produktovou nabídku. To, že třetina všeho vyprodukovaného jídla na světě se vyhodí nebo znehodnotí, je smutným faktem. Ale díky svému projektu Zachraň a ušetři Rohlík toto číslo snižuje 4× oproti běžným řetězcům. A benefituje z toho i zákazník, který v kategorii nakoupí zcela nezávadné produkty před datem spotřeby až s 85% slevou.

Newsletter