Na internetu, zejména na sociálních sítích Facebook a Instagram, se začaly v průběhu října 2024 objevovat podvodné reklamy, které zneužívají jméno a tvář podnikatelky, investorky a filantropky Simony Kijonkové a lákají na možnost snadného zbohatnutí. Využívají k tomu principy phishingu a profesionálně vypadající plagiáty důvěryhodných mediálních webů či známých institucí. Simona Kijonková varuje před velmi sofistikovanou formou podvodů a upozorňuje, aby lidé prostřednictvím falešných inzerátů neposílali své peníze ani citlivé údaje.
„Reklamy se začaly objevovat zejména na Facebooku a Instagramu. Mají formu placených inzerátů, které vedou na falešné webové stránky, a informují o údajných možnostech snadného zisku, které mám se svým manželem Jaromírem nabízet. Jde o podvod. Jaromír ani já žádné takové projekty nenabízíme. Aktuálně už situaci řešíme právní cestou.
Prosím všechny, aby si dali na tyto podvody pozor a byli opravdu obezřetní. Weby, na něž příspěvky na těchto účtech a reklamy odkazují, vypadají velmi důvěryhodně. Vydávají se například za stránky známých médií a na první pohled jsou od nich k nerozeznání. Zneužívají důvěryhodnost těchto značek a snaží se z lidí vylákat informace z platebních karet a další citlivé údaje nebo je rovnou zmanipulovat, aby jim poslali své peníze.
Varuji všechny, kdo na reklamy narazí, aby těmto podvodným webům neposkytovali své údaje ani neposílali peníze. Každý, kdo se s reklamou nebo falešným profilem setká, by je měl na dané sociální síti nahlásit prostřednictvím patřičného tlačítka a formuláře. Je to nejlepší způsob, jak se proti těmto podvodníkům bránit,“ apeluje Simona Kijonková.
AI a falešní dvojníci
Inzeráty a reklama, které zneužívají jméno a tvář slavných osobností, nejsou na internetu ničím novým. V minulosti podvodníci na našem území neoprávněně používali například identitu Daniela Křetínského, Petra Kellnera, Pavla Nedvěda, Andreje Babiše, ale i zakladatele Amazonu, Jeffa Bezose či Elona Muska. S vývojem moderních technologií se však posouvá i úroveň komplexnosti podvodů a pro řadu uživatelů může být složité rozeznat, že se nejedná o důvěryhodný zdroj.
Stojí za nimi organizované skupiny, které disponují silným technologickým zázemím a schopností automatizovat zakládání falešných účtů i publikování placené reklamy. Umí tak velmi rychle reagovat na zablokování svých profilů a neustále vytvářet nové, kvůli čemuž je jejich aktivitu velmi těžké omezit.
Mezi nejvíce sofistikované podvody pak patří tzv. deepfakes – falešná videa generovaná umělou inteligencí. Nejčastěji zobrazují projevy známých podnikatelů, politiků nebo zástupců finančních institucí, kteří na nich informují například o mezerách v zákonech, investičních příležitostech nebo jiných možnostech jistého snadného výdělku. Ve skutečnosti se ale tyto projevy nikdy neodehrály a videa jsou falešná. Vzhledem k pokrokům v AI je ovšem čím dál tím obtížnější podvody odhalit. Před zákeřností praktik aktuálně varuje například i Česká národní banka.
„Podvodníci se neštítí ničeho a snaží se vyvolat důvěru všemi dostupnými prostředky. Nejlepším způsobem obrany před těmito zákeřnými praktikami je informovanost a obezřetnost. Dávejte na sebe i své blízké na internetu pozor,“ apeluje Simona Kijonková.
Jak poznat podvodnou reklamu?
- Zkontrolujte doménu webu – pokud web na první pohled vypadá důvěryhodně, například jako zpravodajský server, zkontrolujte si také adresní řádek v prohlížeči a ujistěte se, že je totožná s webem, za který se vydává. Při sebemenší pochybnosti web opusťte.
- Vyhledejte si další zdroje. Pokud inzerát tvrdí, že daný podnikatel nebo podnikatelka spouští nový projekt, zprávu si ověřte pomocí internetového vyhledávání.
- Dávejte pozor na sliby rychlého pohádkového zbohatnutí.