Sólo dovolená už není tabu. Češi cestují sami stále častěji

Cestování bez partnera už dávno není raritou. Zatímco před deseti lety šlo spíše o okrajový jev, dnes se z něj stává trend, který každoročně roste. Podle dat Českého statistického úřadu dnes tvoří téměř třetinu českých domácností jen jedna osoba – a právě to se odráží i v cestovatelských zvyklostech.

Podle cestovní agentury Invia, největšího prodejce zájezdů v tuzemsku i střední Evropě, tvoří samostatní cestovatelé v roce 2025 zhruba 5 % všech klientů. Meziročně přitom zájem o zájezdy pro jednotlivce stoupl o 10 %. Sólo cestování si tak postupně získává místo mezi hlavními cestovatelskými segmenty.

Každou sezónu máme množství klientů, kteří vyrážejí sami, v meziročním srovnání evidujeme 10 % nárůst. Sólo dovolená je skvělý způsob, jak si vyčistit hlavu a zregenerovat. Klienti si čím dál častěji chtějí dopřát čas jen pro sebe, ať už u moře, při sportu, nebo na poznávacím zájezdu,“ říká Radek Šafařík, obchodní ředitel cestovní agentury Invia.

Globálně tvoří sólo cestování přibližně 11 % veškeré turistiky a očekává se, že mezi lety 2023–2030 poroste trh tempem kolem 9,1 % ročně. Ženy na něm dominují – tvoří 75 až 85 % všech sólo cestovatelů. Například ve Velké Británii plánuje v roce 2025 vyrazit až 24 % singles. V Německu se letos chystá na sólo dovolenou 17 % lidí. Ačkoliv je v Česku podíl nižší, trend má podobně rostoucí dynamiku.

Ženy dominují trhu

V tuzemsku samostatně cestují častěji ženy než muži – v poměru 60 ku 40. Nejpočetnější skupinou jsou ženy ve věku 45 až 54 let. Motivace k sólo dovolené přitom může být různá: někdo nemá s kým vyrazit, jiný si naopak vědomě užívá svobodu cestovat podle vlastních představ a tempa.

Vedou přímořské destinace

Čeští singles nejčastěji míří do Egypta, Řecka, Turecka, Španělska a Tuniska. Typicky volí 9–11denní pobyty ve čtyřhvězdičkových hotelech s all inclusive. Průměrná cena zájezdu pro jednotlivce v roce 2025 dosahuje zhruba 20 000 Kč, což představuje mírný nárůst v porovnání s rokem 2024 (19 400 Kč).

 „K nejčastějším přáním klientů patří hotel přímo na pláži s lehátky, část také vyhledává adults only hotely, které garantují klid a opravdový odpočinek. Důležité je pro ně i kvalitní připojení na Wi-Fi,“ upřesňuje Šafařík.

Dovolená po vlastní ose

Single cestování ale není jen o klidu na pláži. K oblíbeným patří také jógové retreaty na Bali, s rostoucí popularitou běhání také část lidí vyráží za maratonskými běhy po celé Evropě nebo třeba na surfovací kempy v Portugalsku. Podle odborníků navíc sólo dovolená přispívá k rychlejší psychické regeneraci a pomáhá lépe utřídit myšlenky. Trend, který je v západní Evropě běžný, tak postupně dohání i český trh.

Singles cestování v číslech:

–             Sólo cestovatelé tvoří 5 % klientů CA Invia, nejpočetnější skupinou jsou ženy
ve věku 45-54 let (60 %).

–           Meziroční nárůst představuje 10 %.

–           Délka zájezdu: 9-11 dní

–           Nejčastěji volí 4 a 3 hvězdičkové hotelyall inclusive stravovacím programem.

–           Nejoblíbenější destinace jsou Egypt, Turecko, Tunisko a Španělsko.

–           Nejčastěji Češi vyrážejí v období červen–srpen, případně září.

O společnosti Invia.cz, a. s.

Společnost Invia.cz, a. s., je největší cestovní agentura v České republice, která nabízí zájezdy od více než 120 pojištěných cestovních kanceláří. Široká nabídka dovolené je dostupná nejen na internetu, po celé ČR najdete také přes 120 kamenných poboček. Zákazníci se mohou těšit na neustále aktualizovanou nabídku nejoblíbenějších českých i zahraničních cestovních kanceláří, včetně zájezdů od německých CK. Díky tomu dokáže Invia vždy vyhledat a nabídnout tu nejlepší alternativu na trhu, v přehledné formě a na jednom místě. Při plánování dovolené tak klienti šetří čas i peníze. Služby Invia během 22 let na trhu využilo přes 5 miliónů spokojených cestovatelů.

Invia.cz je součástí Invia Group, která působí také na Slovensku, v Maďarsku, Německu, Rakousku, Švýcarsku a Polsku. Skupina spolupracuje s největšími cestovními kancelářemi v Evropě a ročně odbaví 3 miliony klientů. Kvalitní servis svým zákazníkům zaručuje prostřednictvím špičkových technologií, znalosti cestovního ruchu a několika moderních call center ve středoevropském regionu.

Newsletter