Spropitné 10 procent dává personálu jen každý pátý host

Češi rozhodně neberou spropitné jako automatickou záležitost, dva za tří tvrdí, že si ho personál musí zasloužit. Nejčastěji obsluze nechávají paušálních 20 až 40 korun, ve třetině případů útratu jen zaokrouhlí na koruny. Problémy nastávají, pokud chce host platit kartou – každý druhý přiznává, že si není jistý, jak v takovém případě spropitné dát. Zjistil to průzkum společnosti STEM/MARK pro společnost Storyous.

„V restauraci nejde jen o to, abychom se napili a nasytili. Mělo by se jednat o celkový gastro zážitek, který se skládá jak z výborného jídla a nápojů, tak z ochotné obsluhy, která přispívá k atmosféře. Za to si pak zaslouží adekvátní spropitné,“ uvádí Igor Třeslín, šéf společnosti Storyous, která vyvíjí podkladní systémy pro gastro. Devět hostů z deseti bere spropitné jako výraz toho, že bylo vše v pořádku – dvě třetiny ho rozhodně nedávají automaticky, ale až podle toho, zda si ho obsluha zaslouží. Pokud jsou číšníci sympatičtí, jejich šance na spropitné stoupá.

Tuzemští hosté stále nejsou příliš štědří

„Lidé nemají jasno o výši spropitného. Obecné doporučení je 10 procent z útraty – tím nikdy nic nezkazíte. Pokud se ovšem číšník i kuchař postarali o nezapomenutelný večer či skvěle zvládli rodinnou oslavu, je dobré je odměnit ještě lépe,“ myslí si Třeslín. 10 procent z útraty ovšem personálu nechává jen každý pátý host, podobně je tomu u ochoty zaplatit ještě něco navíc, pokud s obsluhou panovala maximální spokojenost. Naopak 70 procent respondentů obsluhu odmění jen pár desetikorunami, třetina pak dokonce zaokrouhluje pouze na koruny. Argumentují, že kvalitní služby i jídlo by měly být samozřejmostí a není důvod je odměňovat zvlášť.

U placení kartou si Češi nejsou jistí

Pokud bylo jídlo výborné a obsluha udělala dobrý dojem, nastává další problém. Polovina Čechů váhá, jak mají vlastně spropitné dát, pokud chtějí platit kartou. „I v takovém případě si obsluha nějakou tu pozornost zaslouží. Jestliže váháte, jak spropitné u platby kartou dávat, zeptejte se personálu. Moderní pokladní systémy dokážou spropitné přijmout, stačí obsluze říci, v jaké ho necháváte výši. Popřípadě můžete částku za jídlo uhradit kartou a obsluze nechat spropitné v hotovosti,“ radí Třeslín.

Spropitným se snažíme udělat dojem

Částka, kterou hosté dají personálu navíc, ale nemusí odpovídat pouze jejich spokojenosti s jídlem a obsluhou. 17 procent mužů přiznává, že občas dávají velmi vysoké spropitné, aby udělali dojem na svůj doprovod. Z průzkumu vyplývá, že minimálně na část žen tato taktika funguje. Každá pátá totiž potvrzuje, že si o svém doprovodu dělá úsudek i podle toho, jaké nechá spropitné.

Průzkum byl realizován v druhé polovině února 2019, a to na reprezentativním vzorku 1000 respondentů (věk 18-59 let)

O Storyous:
Společnost Storyous vytváří komplexní restaurační systém. Cílí především na zjednodušení každodenních úkonů spojených s gastronomickým provozem a automatizaci procesů prostřednictvím propojení s dodavateli či účetními a hotelovými systémy. V současnosti zpracovává 10 procent obratu v české gastronomii. Majitelé restaurací mají odkudkoliv přehled o dění v podniku, o stavu skladu nebo například o příjmech a výdajích. Kromě České republiky působí také v Polsku a Španělsku. Cílem společnosti je stát se vedoucím hráčem v oblasti poskytování pokladních systémů pro gastronomii na evropské úrovni.

Newsletter