Pro většinu nejprodávanějších ojetých aut se v regionu střední Evropy vyplatí zajet do Maďarska nebo Polska, kde jsou nejlevnější. Naopak nejvyšší ceny jsou v Rakousku a spíše dražší ojetá auta jsou i v Německu. Vyplývá to ze statistiky společnosti Audatex Systems, která monitoruje trh s ojetými vozy.
Pokud se český zájemce rozhodne koupit některou z nejrozšířenějších ojetin v Maďarsku, může proti domácímu trhu ušetřit až čtvrtinu ceny, v Polsku pak pětinu. Naopak v Rakousku není výjimkou vyšší cena proti ČR o deset až 20 procent, v Německu řádově o jednotky procent. Na Slovensku se ceny proti ČR liší do pěti procent.
Audatex pro porovnání vybral Škodu Octavii, Volkswagen Golf, Ford Focus a Hyundai i30. Pro srovnání byla u každého modelu použita vozidla stáří tři a 12 let.
„Je zřejmé a nebude pro nikoho velkým překvapením, že výší průměrné obvyklé ceny ojetého vozidla je pro nás nejbližší slovenský trh, kde až na tříletého Golfa a tříletou ojetinu Hyundai činí rozdíl do pěti procent. Podobná situace je i u porovnání cen ojetých vozidel na českém a německém trhu, kde pouze u tříletého Golfa zaplatíme v Německu o 13 procent vyšší cenu. Naopak 12letý Ford Focus na německém trhu má průměrnou obvyklou cenu o šest procent nižší než u nás,“ uvedl Ladislav Smrčka z Audatexu.
U Rakouska jsou podle Smrčky ceny ojetých vozidel výrazně vyšší, zejména u zánovních tříletých ojetin. „U těchto vozidel je průměrná obvyklá hodnota až o 20 procent vyšší než totožných vozidel v Čechách. Tento rozdíl je dán zejména vysokými výchozími cenami nových vozidel a všeobecně známou kvalitou rakouských ojetin. U vozidel starších se tyto vlivy zmenšují a hodnoty ojetých 12letých vozidel se již téměř shodují se stavem na českém trhu,“ dodal.
Přehled reflektuje pouze aktuální průměrné ceny ojetých automobilů bez dalších nákladů, které by byly spojené s případným nákupem nebo prodejem vozidla v zahraničí, jako jsou náklady na dopravu vozidla či místní poplatky a daně. Tyto další náklady nám mohou v určitých případech vidinu výhodného nákupu či prodeje pokazit.
Průměrné obvyklé ceny a jejich procentní srovnání s českým trhem:
Výrobce | Model | Typ | Výkon (kW) | Provoz od: | Průměrné obvyklé ceny a % srovnání k českému trhu | |||||||||||||||
ČR (€) | Slovensko (€) | % k ČR | Polsko (€) | % k ČR | Německo (€) | % k ČR | Rakousko (€) | % k ČR | Maďarsko (€ | % k ČR | ||||||||||
Škoda | Octavia III | 2.0 TDI | 110 | 2013 | 15 723 | 15 700 | 100 | 12 887 | 82 | 15 950 | 101 | 18 800 | 120 | 12 787 | 81 | |||||
Octavia I | 1.9 TDI | 81 | 2004 | 3 515 | 3 490 | 99 | 2 828 | 80 | 3 670 | 104 | 3 890 | 111 | 2 615 | 74 | ||||||
VW | Golf VII | 1.6 TDI | 77 | 2013 | 11 469 | 12 500 | 109 | 10 965 | 96 | 13 000 | 113 | 12 900 | 112 | 12 465 | 109 | |||||
Golf V | 1.9 TDI | 77 | 2004 | 4 069 | 4 200 | 103 | 3 365 | 83 | 4 100 | 101 | 4 200 | 103 | 2 910 | 72 | ||||||
Ford | Focus III | 1.6 tdci | 85 | 2013 | 8 768 | 9 200 | 105 | 7 235 | 83 | 9 000 | 103 | 10 500 | 120 | 8 631 | 98 | |||||
Focus II | 1.8 TDCi | 74 | 2004 | 2 182 | 2 250 | 103 | 1 878 | 86 | 2 050 | 94 | 2 100 | 96 | 1 800 | 82 | ||||||
Hyundai | i30 II | 1.6 CVVT | 88 | 2013 | 9 989 | 8 500 | 85 | 9 722 | 97 | 10 500 | 105 | 11 200 | 112 | 11 028 | 110 | |||||
i30 | 1.6 CVVT | 88 | 2008 | 4 809 | 4 900 | 102 | 4 525 | 94 | 4 790 | 100 | 5 000 | 104 | 4 100 | 85 |
zdroj: Audatex