Evropské i americké výnosy rostou. Euro je proti dolaru ve ztrátě, obchoduje se pod 1,0900 EURUSD. Měny regionu jsou v mírné ztrátě. Koruna se obchoduje nad 24,80 za euro.

Trendy v automobilovém průmyslu

Přestože automobilový průmysl před koronavirem zažíval zlaté časy, komplikace spojené s celosvětovou pandemií způsobily značný pokles produkce vozidel napříč celou Českou republikou i celým světem. Za rok 2020 bylo v České republice vyrobeno 1 186 151 všech druhů vozidel, což ve výsledku činí o 18,8 % méně než předešlý rok. Segment osobních vozidel dle dat Sdružení automobilového průmyslu zažil nejprudší pokles, a kvůli koronaviru se vrátil na úroveň z roku 2014. S novým rokem 2021 přichází nové trendy v automobilovém průmyslu. Jaké trendy lze během letošního roku očekávat?

Mikromobilita jako trend roku 2021

V souvislosti s obavou z nákazy koronavirem, nemalý počet lidí změnil způsob své dopravy. Mnoho z nich se během loňského roku 2020 přesunulo z jízd MHD k dopravě automobilem, na jízdních kolech, skútrech či elektrokolech. S podobným trendem lze počítat i v roce 2021, a to ihned ze dvou důvodů. Vzhledem k tomu, že pandemie stále trvá, lidé se budou i nadále obávat cestování veřejnou dopravou. Zároveň lze předpokládat, že si mnozí z těchto lidí zvykli na současnou alternativu dopravy, čímž výrazným způsobem přispěli a nadále přispívají k úspěchu mikromobility. „Mikromobilita je jedním z trendů, se kterými lze v následujících letech počítat,“ konstatuje Michala Soukupová, ze společnosti Tp Consulting, https://www.tpconsulting.cz/, která se specializuje na interim management zejména v automobilovém průmyslu.

Přesun k online prodeji

S online prodeji v automobilovém průmyslu přišla původně společnost Tesla. Ostatní společnosti se vůči takovému prodeji obraceli s jakousi skepsí, nicméně koronavirová pandemie vše změnila, a tak během následujících let lze předpokládat úspěchy i v online prodejích. V uzavření obchodů spatřilo mnoho automobilek výrazný problém, a proto se i ony do budoucna zaměřily na online prodej. V současnosti již několik výrobců automobilů (Volvo, Daimler) definovalo své cíle do roku 2025, do kterého mají v plánu prodat značnou část svého objemu právě online.

Podnikatelé a start-upy

Elon Musk patří mezi ikony automobilového průmyslu a inspiroval mnoho podnikatelů. Ti již v minulosti stačili ukázat své výrobky, a tak se rok 2021 ponese ve znamení zahájení výroby elektrovozů těchto nováčků automobilového průmyslu. Kupříkladu během roku 2019 společnost Volkswagen oznámila, že její elektrická platforma MEB bude k dispozici i dalším společnostem, a to jako open source model.

Regulace EU a elektrovozidla

K roku 2021 budou bezvýhradně patřit elektrická vozidla. V celé Evropské unii lze předpokládat, že se jejich tempo bude zrychlovat, a to ne ani tak v souvislosti s pandemií koronaviru, ale především kvůli předpisům Evropské unie. Ty velmi přísně omezují a regulují normy ohledně CO2.

Obnovitelné zdroje hrají z globálního hlediska nemalou roli, a proto zpřísnění emisí byl jednoznačný krok vpřed. Do roku 2030 se mají emisní limity snížit o 60 % oproti roku 1990. Dle nejnovějších návrhů by měly být průměrné emise CO2 z nových osobních automobilů nižší, než co byly v roce 2021, ale až schválená regulace z roku 2019 počítá se snížením o 37,5 %.

První elektromobil byl v České republice vyrobený v první čtvrtletí roku (březnu) 2020, konkrétně se jednalo o SUV Hyunday Kona Electric. Prvním elektromobilem, který vyrobila česká značka byl Enyaq iV zn. Škoda Auto,“ říká Michala Soukupová, ze společnosti Tp Consulting. „Jako technologická firma jsme fanoušky vývoje v tomto odvětví. Elektrifikace a snižování emisní limitů je běh na dlouhou trať. V rámci měst a krátkých vzdálenosti mají elektroauta nebo hybridní pohony smysl. Budeme jedině rádi, až se vývoj v této oblasti posune do té míry, kdy bude dávat smysl i na dlouho trasy bez zastávky, což je náš případ. Emisní limity pro nás zatím nejsou překážkou, většina našeho vozového parku je ve stáří kolem 3 let a splňují tak přísné normy EU. Udržovat vozový park moderní, zdravý a především bezpečný je pro nás jednou z priorit v tomto odvětví,” doplňuje David Polášek z Pošty bez hranic, www.postabezhranic.cz

Digitální transformace a 5G síť

Výrazná transformace do digitálního prostoru se nevyhne ani automobilovému průmyslu. Existují jisté predikce i určitá očekávání, že 5G síť do konce roku 2021 pokryje téměř celý svět a jednou z věcí, které s sebou tato síť přinese, je výrazná rychlost internetu. Lidé jsou k internetu připojení téměř neustále, a proto lze očekávat, že se konektivita ve vozidle stane jakousi standardní poptávkou většiny moderních řidičů automobilů. Nejenže tak cestující budou moci být neustále připojení, zároveň bude díky online připojení možné provést diagnostiku automobilu a předejít tak případným či hrozícím poruchám. Jak dále podotýká Michala Soukupová z Tp Consulting: „V rámci konkurenceschopnosti je nutné, aby se firmy zaměřily na postupné navyšování automatizace a digitalizace ve výrobě, čemuž odpovídá i zmiňovaná výrazná transformace do digitálního prostoru.

Personalizace

Nejeden řidič na své cestě z a do práce stráví během pracovního týdne mnoho hodin. Proto se automobilový průmysl i nadále zaměří na jejich potřeby a požadavky. Výrobci věnují velkou pozornost personalizaci vozů a úrovni pohodlí, které tyto vozy nabízí.

Trendy roku 2021 se tak částečně odvíjí od pandemie koronaviru, ale také se odvíjí na základě směrnic Evropské unie. Nepřehlédnutelnou část také zastupují samotní řidiči se svými návyky a požadavky ohledně funkčnosti a pohodlí, které od automobilů očekávají.

Fulfillmentová centra

Bez zmínky není ani rostoucí trend outsourcingu celé logistiky na fulfillmentová centra. Ta zajistí naskladnění, skladování, balení, expedici i dopravu zásilek. I to je důvod, proč jsme šli vlastní cestou a vybudovali Fulfillmenton. Jelikož jsme si tohoto trendu vědomi, rozhodli jsme se spojit uživatelské rozhraní Pošty bez hranic a Fulfillmentonu, díky čemuž má odesílatel možnost mít pod palcem celou logistiku v jednom účtu. Spojením servisu dopravce a fulfillmentu do jednoho prostředí jsme jedineční na českém i slovenském trhu,” říká David Polášek z Pošty bez hranic.

Newsletter