Trh ojetin dále ožívá, nabídka v Česku meziročně stoupla o 3,2 procenta

Na trhu je málo hatchbacků, přitom jsou dnes žádané pro svou úspornost

Únor je tradičně měsícem s nejnižší nabídkou ojetin na trhu. Největší vliv má to, že se jedná o nejkratší měsíc v roce. V meziročním srovnání ale ojetin na tuzemském trhu přibylo o 3,2 %. Oproti roku 2021, který byl ještě ovlivněn kovidovými restrikcemi, je nárůst dokonce šestiprocentní. Ve druhém měsíci bylo na českém trhu nabízeno 94 751 ojetých vozů. Střední hodnota ceny se již třetí měsíc drží na úrovni 200 000 korun, medián stáří je 10,3 roku a nabízené vozy mají nejčastěji najeto 159 000 kilometrů. Vyplývá to z analýzy trhu Barometr ojetých vozů, kterou pravidelně provádí společnost AURES Holdings, provozovatel mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

„Odložená poptávka ještě z dob kovidu, ale i nedávno oznámený faktický zákaz spalovacích motorů po roce 2035 vedou spotřebitele k obměně vozového parku. To dokazují i naše prodejní výsledky, kdy jsme v lednu a únoru letošního roku zaznamenali historicky rekordní prodeje v daných měsících. Zvýšený zájem s sebou však přináší i riziko koupě nekvalitních ojetin například ze zahraničí, v jejichž dovozu povzbuzuje různé překupníky mimořádně silná koruna,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna v České republice. „V poslední době sledujeme rozpor mezi zákaznickými preferencemi a nabídkou na trhu. Například v našich autocentrech jsou nejpoptávanější hatchbacky, které jen v únoru tvořily 28 % procent prodaných vozů, ale na trhu jich ve stejném měsíci bylo pouze 19,3 % ze všech nabízených aut,“ dodává Vaněček. Nejvíce bylo v únoru v nabídce vozů s karoserií combi, a to 29 %, následuje karoserie SUV s 26,6 % a až na třetím místě byly úsporné hatchbacky. Další zajímavostí je, že pouze pět značek tvoří více než 56 % nabídky na českém sekundárním trhu.

Nejčastěji nabízeným modelem ojetých vozů na českém trhu byla v únoru tradičně Škoda Octavia s cenovým mediánem 189 000 korun ve stáří 9,7 roku a se 186 500 kilometry na tachometru. Mezi elektromobily to byla Škoda Enyaq ve stáří 1,2 roku s nájezdem 14 651 kilometrů a cenovkou 1 499 000 korun. Hybridům vládla Toyota Yaris ve stáří 3,7 roku s najetými 35 500 kilometry a cenou 394 500 korun. V nabídce bylo v únoru 1 035 vozů s hybridním pohonem (o 36 více než v lednu, meziročně o 283 více) a 533 čistých elektromobilů (o 93 méně než v lednu, meziročně o 212 více). Nejdražším nabízeným vozem na českém trhu bylo v lednu dvanáctileté Ferrari 599 s najetými 17 455 kilometry a cenovkou 20 550 000 korun.

Skupina AURES Holdings je letos na trhu již 31 let. Provozuje síť více než 60 poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku, v Maďarsku a Německu. Za dobu své existence obsloužila již přes 2,8 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně 90 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím společnosti Driverama. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a o rok později v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy. V roce 2022 byla časopisem Forbes vybrána do žebříčku TOP CEO a pravidelně se objevuje v jeho žebříčku nejvlivnějších žen. Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.

Newsletter