Třicet let podnikání: česká značka má ve světě výborný zvuk

Výrobky s českou značkou mají na zahraničních trzích výborný zvuk a často převyšují kvalitou i tamní produkty. Hledání nových exportních trhů je pro české firmy cestou, jak se úspěšně vyhnout zpomalení v ekonomice, které už začínají pociťovat, zaznělo na diskusním setkání „30 let svobody v podnikání“ organizovaném ČSOB.

„České značky mají často větší úspěch v zahraničí než doma. My dokonce nové výrobky nejdříve vyzkoušíme za hranicemi, a až poté je začneme prodávat i doma,“ řekl spolumajitel společnosti Alcaplast František Fabičovic. Jeho firma vznikla koncem 90. let v garáži a nyní vyváží vybavení pro koupelny do sedmdesátky zemí. Souhlasil s ním Vlastislav Bříza, majitel rozsáhlého holdingu Koh-i-noor exportujícího do více než 90 států, podle kterého bylo chybou, že po revoluci tolik původních tuzemských značek zaniklo.

S uplatněním v zahraničí rozhodně nyní nemá problém ani kosmetická firma Dermacol, která již koncem 60. let pronikla do Hollywoodu, ale po revoluci začala strádat. Na nohy ji stavěla Věra Komárová s manželem. Jak sama říká, spousta výrobků se po desítky let nezměnila a ten hlavní – Dermacol Make-Up Cover – je stejný pořád.

„Značka je pro firmy naprosto klíčová, ale musí si ji vybudovat a neustále se o ni starat a rozvíjet ji,“ uvedl Marek Loula, vrchní ředitel Korporátního a institucionálního bankovnictví ČSOB. České firmy v současnosti podle Marka Louly čelí očekávanému poklesu tempa růstu ekonomiky, za kterým je zejména německá recese. „Méně tím pádem řeší nedostatek pracovní síly, což bylo doposud hlavní téma,“ poukázal. Firma Alcaplast kvůli obavám z možné krize plánuje rozšíření na východní trhy, včetně Ruska nebo Indie. Vlastislav Bříza zase nabídl jiný recept dlouhodobé úspěšnosti: „Vše, co vyděláme, investujeme zpět, nerozdělili jsme ani korunu dividend,“ prozradil.

ČSOB je přední bankou pro firmy a podnikatele na českém trhu. Její celkové firemní úvěry činily na konci prvního pololetí 335,9 miliardy korun. Zajišťuje firmám dostupnost finančních služeb po celé ČR, prostřednictvím EU centa pomáhá získávat evropské dotace a díky Trade Club zase rozšiřuje kontakty a trhy exportérům. Pro menší podniky a živnostníky ČSOB provozuje Průvodce podnikáním a pro začínají pak akcelerátor Start it @CSOB.

Alcaplast je středoevropským lídrem trhu se sanitární technikou a působí v 70 zemích světa. Do tohoto postavení se firma dostala z garážových podmínek za pouhých 20 let. Manželé Radka Prokopová a František Fabičovic, majitelé firmy Alcaplast, vyhráli titul EY Podnikatel roku 2018 a reprezentovali Česko ve světovém finále v Monte Carlu. Jejich příběh je ideální ukázkou amerického snu v Česku. Firma má nyní kolem šesti set zaměstnanců a obrat téměř dvě miliardy korun.
Značka Dermacol se zrodila v roce 1966 v barrandovských filmových ateliérech, kdy bylo třeba vyvinout krycí make-upy na běžné použití pro lidi s kožními problémy. Na počátku stála Olga Knoblochová, první dáma české kosmetiky. Make-up se dostal v roce 1969 až do amerického Hollywoodu. V roce 2002 přešel Demacol do rukou manželů Vladimíra a Věry Komárových. V oblasti dekorativní kosmetiky je Dermacol v tuzemsku dlouhodobě jedničkou. Vyváží už do 70 zemí světa. Tržby společnosti Dermacol v roce 2018 dosáhly 715 milionů korun.
Kooh-i-noor představuje rozsáhlý holding s celosvětovou působností, s více než 2500 zaměstnanci a ročním obratem přes čtyři miliardy korun. Je známý především 200letou tradicí výroby tužek. Původním majitelům již sice podnik nepatří, nicméně Kooh-i-noor Hardtmuth zůstává rodinnou firmou v držení rodiny Břízů v čele s generálním ředitelem Vlastislavem Břízou st. Skupina se kromě kancelářských potřeb věnuje energetice nebo automobilovému průmyslu. Celkově vyváží své výrobky do více jak 90 zemí světa.

Newsletter