Velikonoce jsou o barvách, většina ojetin má jen jednu ze čtyř

Velikonoce jsou spojeny s pestrostí barev. To se ale o autech říci nedá. Barvy vozů se staly monochromatickými. Podle údajů skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO, má 63,2 % prodaných ojetých vozů čtyři základní barvy: bílou, černou, šedou a stříbrnou. Zájem o pestřejší barvy během 30 let existence sítě AAA AUTO klesá. Například zelenou vojí již jen 2,1 % zákazníků a často jde o tlumený tmavý odstín. Žlutou, oranžovou nebo růžovou nevolí ani 1 % lidí.

Většina ojetin má podle AURES Holdings méně nápadné barvy karoserie. Data z posledních let ukazují posilující zájem Čechů o různé odstíny šedé (24,7 %), bílou (18,6 %) a černou (15,5 %). Z výraznějších barev si zákazníci AAA AUTO pořizují v zásadě jen modrou (14,1 %) nebo červenou (9,8 %). Toto potvrzují i data společnosti BASF zabývající se laky aut ve světě. Studie ukázala, že 39 % automobilů na světě je bílé barvy. Barvy černá, šedá a stříbrná dohromady tvoří dalších 39 %. To znamená, že téměř 80 % všech vozidel je lakováno achromatickými laky, tedy bílou, černou a všemi odstíny šedé. Nejoblíbenější chromatickou barvou je podle tohoto průzkumu modrá, kterou na světových silnicích potkáte z 9 %. Červeným autem jezdí 7 % lidí.

„Všechna auta v dnešní době vypadají stejně. Větší důraz než na barvy je kladen na snižování spotřeby paliva a neustále se rozrůstající seznam bezpečnostních prvků a technologií. Jednotné se tak staly i barvy vozů. Výrobci automobilů se vyhýbají riziku a prodávají právě nejoblíbenější achromatické barvy, čímž omezují celkovou nabídku neobvyklých odstínů. Zákazníci pestrost barev ani nehledají, protože tuší, že výrazná barva u nového vozu může snížit hodnotu na sekundárním trhu,“ uvedl provozní ředitel skupiny AURES Holdings Petr Vaněček. Na druhou stranu ale dnešní barvy na automobilech nejsou jen bílé, šedé nebo černé, jak ukazují statistiky. „Lak na voze je často ozvláštněn přidáním efektů, jako jsou kovové vločky, kousky skla nebo slída. Barevné tóny se také mění. Přidáním lehce namodralého odstínu k bílé vznikne futuristický vzhled, trocha nažloutlé bílé znamená luxus,“ doplnil Vaněček.

Skupina AURES Holdings letos slaví již 30 let na trhu. Provozuje síť téměř šedesáti poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku, v Maďarsku, v Německu a v Nizozemsku. Za dobu své existence obsloužila již přes 2,7 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně přes 86 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím již deseti poboček společnosti Driverama. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a vloni v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy. Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.

Newsletter