Evropské i americké výnosy klesají. Euro se po včerejším posílení obchoduje nad 1,1070 EURUSD. Koruna se obchoduje nad 25,10 za euro. Proti dolaru zpevnila pod 22,70.

Více než polovina ojetin starších deseti aut je z dovozu

Za posledního půl roku se v nabídce ojetin na českém trhu objevilo ještě více starších ojetin než dříve. Nabídka byla tvořena z více než padesáti procent automobily staršími deseti let. Jde většinou o automobily z dovozu, u kterých není možné jednoduše ověřit jejich historii. Nejčastěji to byly vozy ve věku okolo 17 let s nájezdem přes dvě stě tisíc kilometrů, které často neodpovídají současným standardům bezpečnosti a jsou po větších nehodách. Naopak zánovních aut ve věku do čtyř let bylo v nabídce dvacet tři procent. Levněji nakoupíte v bazaru auta ve věku do deseti let, ty starší jsou pak levnější u soukromníků. Vyplynulo to z analýzy sítě AAA AUTO, která kontinuálně monitoruje trh ojetých automobilů po celé střední Evropě.

Poměr automobilů dle stáří v nabídce českého trhu byl za poslední půlrok tvořen z 23 % auty ve věku do čtyř let, z dalších 23 % auty od pěti do deseti let, z 26 % pak vozy ve věku od deseti do čtrnácti let a z 28 % automobily staršími patnácti let. Mezi zánovními automobily se vyskytovalo jen 13 % aut z dovozu. Šlo převážně o modely aut s výbavou, která v České republice není dostupná. „Lze říci, že čím mladší vůz si koupíte, tím podstupujete menší riziko, že půjde o vůz ze zahraničí s těžko dohledatelnou historií. V bazarech zaplatíte i méně peněz než u soukromníků, a to právě v případě mladších aut. Velcí prodejci si s rostoucím věkem vozu ještě pečlivěji hlídají kvalitu, proto také soukromníci nabízejí starší vozy levněji. Téměř vždy se to pak odráží na kvalitě a stavu vozu a ceně nutných dodatečných oprav,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings. Auta ve věku nad patnáct let s e z více než padesáti procent prodávají mezi fyzickými osobami mimo bazary. U aut do pěti let jde o necelých devět procent.

Pokud jde o oblíbenost aut v jednotlivých věkových kategoriích, tak žebříček koresponduje i s oblíbeností aut v době jejich největší slávy. Proto také prvnímu místu vévodí ve věku do patnácti let Škoda Octavia, zatímco u ještě starších aut patří prvenství Škodě Fabia. Ze značek vede ve všech kategoriích tradičně Škoda, která má ale nejvyšší podíl v kategorii zánovních automobilů, kde tvoří 35 % nabídky. S rostoucím věkem její podíl klesá a ve věku nad deset let tvoří již jen 21 %, přestože je stále nejoblíbenější značkou. Opačně to je u Fordů nebo Volkswagenů, kterých s rostoucím věkem v nabídce naopak procentuálně přibývá.

Newsletter