Evropské i americké výnosy klesají. Dolar ve ztrátě nad 1,0730 za euro. Koruna krátce zpevnila pod 25,10 za euro, následně obrátila do ztráty nad 25,15 za euro.

Volkswagen má za to, že zbylé vozy z emisní aféry může opravit

Německá automobilka Volkswagen se domnívá, že může opravit 85.000 naftových aut s třílitrovým motorem, pro které se v souvislosti s rozsáhlým skandálem kolem měření emisí stále hledá řešení. Americkému soudu to dnes řekl právní zástupce automobilky Robert Giuffra. Úprava těchto vozů by automobilce pomohla vyhnout se dalšímu nákladnému odkupu aut.

Právník amerického ministerstva spravedlnosti Joshua Van Eaton mezitím informoval, že se uskutečnila jednání a testy s cílem najít pro tato auta řešení. Náprava by mohla trvat měsíce.

Volkswagen se tento týden dohodl, že v USA zaplatí celkem 15,3 miliardy dolarů (375 miliard Kč) za skandál kolem měření emisí, na jehož řešení se dohodl s americkými úřady a tamními majiteli svých naftových vozů. Automobilka za odkoupení 475.000 naftových aut s dvoulitrovým motorem vynaloží zhruba deset miliard dolarů. Kromě toho souhlasila, že převede celkem 4,7 miliardy dolarů do fondu pro řešení otázky nadměrných emisí a do fondu na podporu zelených technologií v automobilovém průmyslu. Oddělené vyrovnání se 44 americkými státy pak Volkswagen vyjde na 603 milionů dolarů.

Otazníky ale dál visí nad zmíněnými 85.000 auty značek Volkswagen, Audi a Porsche s třílitrovým motorem. Kdyby Volkswagen tyto větší a dražší vozy musel odkoupit, mohlo by ho to stát další miliardy dolarů navíc.

Automobilka se podle svého právníka Giuffry domnívá, že vozy je možné opravit. Technické řešení nebude komplikované, ani se neprojeví na výkonnosti těchto vozidel, poznamenal Giuffra, jehož citovala agentura Reuters.

Soudce Charles Breyer žádný konkrétní termín pro úpravu těchto vozidel neurčil. Na slyšení 25. srpna by ale chtěl získat další zprávy o tom, jak se věci vyvíjejí.

Konečné dohodě týkající se aut s dvoulitrovým motorem se bude soudce věnovat na jednání 26. července. Ten den by mohl vydat konečný souhlas se zahájením odkupu těchto aut, který by mohl začít již v říjnu.

Skandál propukl loni v září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) automobilku Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno celkem asi 570.000 vozů.

Auta s třílitrovým motorem nemají stejné „podvodné zařízení“ jako auta s menším objemem motoru. Jsou v nich ale další zařízení pro regulaci emisí, kvůli kterým mohou vypouštět až devítinásobek zákonem povoleného množství škodlivých látek. Automobilka od loňského listopadu nové naftové vozy s třílitrovým motorem v USA nesmí prodávat.

Newsletter