Získáním vysokého manažerského postu by nemělo končit další vzdělávání. Čeští manažeři a leadeři většinou neusínají na vavřínech a rozšiřují své odborné znalosti, nejčastěji však skrze odbornou literaturu, tedy tradiční formu, kterou měli k dispozici i generace před nimi. Moderní interaktivní způsoby vzdělávání jsou až za touto klasickou formou. Nejen to ukázal exkluzivní a historicky první průzkum o leadershipu, který provedla Experis Executive, divize ManpowerGroup.
Podle průzkumu skoro polovina respondentů, kteří se vzdělávají s frekvencí týdně a měsíčně, zvyšuje svou odbornost studiem literatury, a to i v digitální podobě. Více než třetina sleduje vzdělávací videa a pětina využívá online formy vzdělávání (kurzy, webináře, semináře atd.). TOP manažeři, kteří se více vzdělávají, se častěji cítí být dobrým manažerem a zároveň leaderem. Konkrétně jich do této kategorie spadá 72 procent. Častěji jde o manažery z větších firem a s vyšším počtem podřízených.
„Neustále se hovoří o tom, že průmysl 4.0, digitalizace a robotizace přináší nejrychlejší proměnu pracovních pozic v historii. Firmy se soustředí na rychlou rekvalifikaci a trénink technických a specializovaných zaměstnanců, kterých je akutní nedostatek, ale často se zapomíná na manažery, kteří mají změnu řídit. Tato doba přináší nutnost zásadně přehodnocovat celý byznys model společností a dominantní hráč na trhu se může stát velmi rychle nerelevantním. Proto je extrémně důležitý rozvoj vedoucích a manažerských dovedností, aby leadeři dokázali pružně přistupovat k řízení byznysu a změnám v organizaci svých týmů,“ dodává Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup.
Nabídka vzdělávacích kurzů je v současnosti již široká. Jejich rozmach v poslední době souvisel i s nařízenými home office v mnoha firmách kvůli zamezení šíření nemoci COVID-19. Různé webináře a online kurzy byly se slevou nebo dokonce zdarma, a nejen manažeři je hojně využívali.
Někteří manažeři berou vzdělávání jako součást svojí profesní kariéry. Uvědomují si, že vysoká úroveň manažerských schopností negarantuje úspěch po celou kariéru. Součástí manažerských dovedností je i schopnost vést lidi. Přes 40 procent dotázaných se v této oblasti vzdělává více způsoby. O dvě procenta méně chtějí zlepšit svou odbornost jen jedním nebo dvěma způsoby a 20 procent respondentů se nevzdělává prakticky vůbec.
Málo se vzdělávají zejména ti, kdo se necítí být leaderem a manažeři z menších firem, případně firem ve zpracovatelském průmyslu. Z hlediska demografie se více vzdělávají TOP manažeři v Praze.
Zajímavostí je, že ti, kteří se více vzdělávají, kladou zároveň větší důraz na empatii, autenticitu a emoční stabilitu. Pečlivost preferují manažeři, kteří se naopak nevzdělávají vůbec.
„Pokud se podíváme na rozvoj klíčových kompetencí leadera, zjistíme, že potřeba jejich rozvoje je u TOP manažerů velmi individuální. Každý z nich má za sebou jinou praxi, vzory nebo osobnostní typ. V rozvojových programech se nejčastěji zaměřujeme na tyto oblasti: integrita, autenticita, přesvědčivá komunikace, flexibilita, řízení změny a strategické myšlení,“ dodává k tématu vzdělávání Richard Dobeš, Managing Partner společnosti Krauthammer.