Americký podnikatel Elon Musk by se bez pořádné dávky drzosti nestal miliardářem a tento týden přišel se svým dosud nejnehoráznějším plánem: jeho vládou subvencovaný výrobce elektrických automobilů Tesla Motors nabízí převzít jeho subvencovanou firmu pro solární panely SolarCity. Akcionáři Tesly a analytici z Wall Street sice skučí, od začátku ale museli vědět, že investují do podnikatelského modelu, který závisí na laskavosti politiků. Napsal to list The Wall Street Journal (WSJ).
Musk zdůvodňuje svůj plán tím, že sloučená společnost by mohla nabízet elektromobily a bateriové a solární systémy na jednom místě, aby „kupující vozu Tesla nemuseli přecházet ulici“. Musk podle listu se svou typickou skromností dodal, že spojení obou podniků povede ke zvýšení hodnoty Tesly na bilion dolarů, to znamená 34násobek dnešní úrovně.
Jenomže k tomu by asi potřeboval jednu ze svých raket SpaceX, podotýká WSJ. Akcie Tesly ve středu naopak spadly o deset procent, což je v penězích větší ztráta než částka 2,8 miliardy dolarů, kterou chce Musk dát za SolarCity. Investoři se ptají, proč by si jedna ztrátová firma měla polepšit koupí jiného ztrátového podniku.
SolarCity byla kdysi miláčkem stoupenců zelené energie, za poslední rok ale její akcie spadly o více než 50 procent, protože začala ztrácet politickou podporu. Programy, které podporují instalace solárních panelů a umožňují jejich provozovatelům prodávat elektřinu za vysoké ceny, byly odhaleny jako klientelistické schéma, které nutí běžné spotřebitele subvencovat své často bohatší sousedy se solárními panely. Některé americké státy proto začaly tyto programy omezovat a další se chystají přidat.
SolarCity tak ztrácí hotovost a investoři Muska podezírají, že chce zachránit firmu, v níž je předsedou správní rady a největším akcionářem. Problém však je, že Tesla musí investovat svou vlastní hotovost do vývoje nového vozu Model 3. Tesla je přitom nadprůměrně zadlužená a není jasné, jak jí pomůže připojení další firmy, která potřebuje peníze.
Není ani jasné, zda by Tesla přežila bez podpory daňových poplatníků. Firma si loni podle listu nahrabala 168 milionů USD díky státním programům rozdávaní obchodovatelných kreditů za auta s nulovými emisemi, které firma prodává automobilkám neplnícím vládní standardy palivové spotřeby. Továrna Tesly na baterie získala přes miliardu dolarů na daňových úlevách a slevách na elektřinu a vláda Baracka Obamy navíc dává každému kupci elektrického vozu příspěvek 7500 dolarů. Strýček Sam tak platí lidem, jako je Leonardo DiCaprio, aby se mohli na silnicích chvástat svou zelenou ctností, píše list.
Jestliže Musk se svými vozy a bateriemi uspěje na trhu, a prospěje tím spotřebitelům, pak si své miliardy zaslouží. Dosud ale Tesla vypadá spíše jako klasický případ obráceného přerozdělování, typického pro zelený klientelistický kapitalismus. Je to systém, v němž střední třídy ze svých daní subvencují miliardáře, kteří svými produkty uspokojují zelené libůstky horních vrstev. Muskova snaha subvencovat pomocí Tesly vlastní solární podnik naznačuje, že tento model podnikání není udržitelný, uzavírá WSJ.