Trojici nejprodávanějšího vánočního sortimentu tradičně představuje móda, dům & zahrada a elektronika. Dohromady tvoří více než třetinový (34 %) podíl na veškerém online prodeji. Podle analýzy společnosti Shoptet je ale ze spodních míst rychle dohání nové kategorie zboží. Jedná se o ekologické a české rukodělné produkty. Jejich prodej vzrostl přibližně o 31 %, což je dvojnásobné tempo oproti první trojici.
Hlavním důvodem jsou podle Shoptetu změny ve struktuře české e-commerce. Místní producenti či výrobci stále častěji prodávají produkty napřímo přes nově zakládané e-shopy. Dosavadní čísla ukazují rychle rostoucí trend obliby rukodělného zboží od českých výrobců. „Kategorie, do kterých toto zboží nejčastěji spadá, tedy potraviny, kosmetika a chovatelské potřeby, mají nejvyšší meziroční nárůst. U kosmetiky je to o 40 % více než loni, u chovatelských potřeb o 32 % a u potravin dokonce o 70 %. Oproti minulému roku se Češi mnohem více dožadují lokálních produktů s jasným původem. Velká poptávka je po ekologickém zboží, které je šetrné k přírodě,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet, která spravuje téměř 20 000 e-shopů. Podle něj internetové obchody na nárůst poptávky po takových produktech rychle reagují. Kategorie ekologického zboží v jejich nabídkách vzrostla o 31 %.
Oblíbené jsou dárky související se zálibou
Oblíbeným dárkem jsou také cyklistické potřeby. Češi jsou vášnivými cyklisty, proto se není čemu divit, že oproti loňskému roku prodeje v této kategorii vzrostly o 24 %. „Je zajímavé, že v tomto segmentu neroste počet objednávek, ale průměrná cena nakupovaného zboží. Přímo u kol to je meziročně skoro 25% nárůst,” vysvětluje Miroslav Uďan. Na vánočních prodejích je znát také to, že jsou Češi národem chatařů a chalupářů. Produktů souvisejících s touto zálibou se letos prodává o 20 % více než minulý rok. Převážnou část zákazníků podle analýz tvoří starší zákazníci, z čehož vyplývá, že možností e-commerce využívá stále více seniorů.
Češi kupují k Vánocům i erotické pomůcky
Přestože nárůst prodeje erotických pomůcek je tradičně spojován se svátkem sv. Valentýna, prodeje erotického zboží znatelně stoupají i před Vánoci. Nejčastěji lidé kupují vibrátory, gely a erotické převleky. Podle odhadů odborníků i dostupných dat dosáhne letos obrat tohoto sortimentu 1,7 miliardy korun.