Pandemie změnila uvažování firem. Případ tiskového odvětví

Věřím, že většina se mnou bude souhlasit, když řeknu, že jsme si v posledních měsících prošli něčím nevídaným. Pro většinu z nás je to nestandardní zkušenost jako pro lidi, tak jako pro zaměstnance či zaměstnavatele nebo podnikatele. Pro tiskové odvětví je to situace velmi riziková a samozřejmě náročná. Zároveň však nabízí mnoho příležitostí. Já už nyní mohu směle říct, že v České republice pandemie způsobila změnu uvažování ve firmách všech velikostí. A ve všech odvětvích napříč trhem.

Pro Xerox je situace o to složitější, že máme dvě zcela odlišné obchodní linie. Každá z nich má zcela jiný způsob využívání našich služeb a zároveň situaci, kterou řeší. Pokud budu hovořit o tiskovém řešení pro kanceláře a správu dokumentů, tak tam je situace více než jasná. Setkali jsme se zvýšeným zájmem jak o služby spojené s řízením dokumentů, tak s jejich vytěžováním. Díky této extrémní situaci jsme si mohli vyzkoušet všechny výhody, které digitalizace administrativních úkonů spojených s dokumentem ve firmě přináší. Adaptovali jsme se na změnu všichni neuvěřitelně rychle.

Moderní technologie a softwarová řešení nám umožní skutečně změnit způsob, kterým pracujeme. A naši zákazníci tento trend svým chováním jen potvrzují. Vzdálený přístup do všech úložišť, správa obsahu, schvalovací procesy, bezpečnost jak dat, tak systémů, to vše se stalo v období pandemie prioritou. Mnozí naši zákazníci to řešili ihned a další to řeší nyní, protože zjistili, že flexibilita přináší v každém odvětví řadu výhod a zejména úspor. Tento trend bude jednoznačně pokračovat. Přesto jsou místa, kde je člověk nenahraditelný a být tam prostě musí. Rozhodně tedy v blízké době zcela nezmizí z kanceláří ani lidé a ani papír. O tom jsem naprosto přesvědčen.

Nicméně, co nezmizí a bude pokračovat, je tlak na flexibilitu pracovního prostředí. S mnoha kolegy jsem se v posledních dnech či týdnech dostal do diskuze, zda firmy budou chtít nyní investovat a takovéto změny udělat. Já se domnívám, že teď je naopak ten nejvyšší čas. Situace, kterou jsme zažili, je doposud bezprecedentní, ale ukázala nám na to, kde máme slabiny. A je zcela reálné, že se bohužel stejná situace může opakovat.

Firma by měla být především dobrý hospodář a měla by mít ambici fungovat dlouhodobě. Udělat investici nyní, a to do opatření, která minimalizují dopad podobných situací, je podle mého názoru základ. Ať už hovoříme o technologiích, hardwaru či softwaru nebo chytrém marketingu. V našem případě sázím na digitalizaci dokumentů, možnost skenovat a tisknout odkudkoliv, a samozřejmě vytěžování dokumentů a služby jejich správy, jako jsou digitální archivy. V tomto odvětví jsme stále lídrem trhu a nabízíme řešení pro všechny společnosti. V tom je naše výhoda. Přesto právě proto, že každý den vidím, že dopad na středně velké a menší firmy se v plné síle projevuje až teď, kdy se vše zdánlivě vrací do “normálu”, je mi jasné, že firmy budou s investicemi opatrné a ještě mnoho z nich se bude potýkat s existenčními problémy.

Druhou naší byznysovou linií je polygrafie. Tam je zcela odlišná situace. Pro polygrafy jsou naše technologie výrobním nástrojem. Vydělávají jim peníze a zaručují chod firmy. Jejich zákazníky jsou ovšem ty firmy, o nichž jsem hovořil v předchozích větách. Proto mnohým z nich se stroje zastavily doslova ze dne na den. Tiskaři patří do té skupiny, která skutečně bojuje o přežití. Myslím, že to zcela promění polygrafický průmysl tak, jak ho v České republice známe. Dojde ke konsolidaci firem a k nástupu nové generace tiskařů. Polygrafický trh je u nás záležitostí generace 50+. A to se dle mého názoru nyní změní. Ve své praxi již teď vidím, že firmy přebírají potomci dnešních majitelů. Zároveň se objevují zcela nová tisková studia pod taktovkami mileniálů, kteří se zaměřují na reklamní tiskoviny a konsolidují grafickou a tiskovou část procesu. Pro nás je to vlastně dobrá situace. Na vzestupu budou i nadále digitální tiskové technologie a automatizace. Tedy to, co Xerox svým zákazníkům nabízí již řadu let. Zjednodušit proces, zautomatizovat, a tím si snížit náklady, možnost odbavit zakázku rychleji a rozložit si náklad v čase, stejně jako možnost tisknout zakázky za dobré ceny s rozumným nákladem v menším množství.

V čem vidím ještě obrovskou příležitost pro tiskaře i trh je tisk knih. Nástup inkjetové technologie se urychlí a kdo první odhalí možnosti, které nabízí, vyhraje. Proč? Protože na rozdíl od tradičního offsetového způsobu tisku umožňuje zcela změnit, zefektivnit a hlavně zlevnit způsob, jakým se knihy nejen tisknou ,ale i distribuují. Náklad není nutné tisknout v obrovském množství najednou a pak ho skladovat. Inkjet umožňuje dotisky dle potřeby bez nutnosti logistiky. Objednáte a dotisk vám zavezou rovnou na prodejny. Rychle a efektivně. V tom vidím obrovskou příležitost. Naopak pozitivní vývoj nás rozhodně ani nadále nečeká v oblasti transakčních tisků a stejně tak sám jsem zvědav, jak moc se promítne do polygrafie problém automobilového průmyslu a cestovního ruchu.

Každá doba s sebou nese rizika i příležitosti a záleží jen na nás, jak se k nim postavíme a jak je uchopíme. A to se podle mého názoru projeví teď v úplně každém odvětví. Já jsem optimista, takže se domnívám, že budeme-li přistupovat k problémům konstruktivně a budeme-li respektovat změny a omezení, stejně jako hledat nové příležitosti, krizi zvládneme a navíc nás příště už nic nezaskočí.

Newsletter