Alibaba není terno. Zájem investorů je oproti FB slabý

Když největší čínský internetový prodejce Alibaba Group Holding představil začátkem letošního roku plán vstoupit na akciovou burzu v USA, finanční poradci jako je například Bob Mecca, se připravovali na vlnu zběsilého zájmu od drobných investorů. Ti obvykle mohou při nabídce velkých firem koupit jen deset až 20 procent z celkového objemu nabízených akcií. Někteří poradci čekali, že zájem drobných investorů bude tak silný, že telefon snad ani nepřestane zvolnit. Realita je však jiná.

Alibaba toho prodává více než portály Amazon a eBay dohromady a z primární nabídky akcií (IPO) by mohla získat přes 24 miliard dolarů. To by byl nový rekord v akciových emisích firem vstupujících na veřejný trh. Vstup Alibaby na burzu je často označován za nejžhavější primární nabídku od debutu akcií Facebooku v roce 2012, i když plánovaná cena pro vstup na burzu je nižší, než mnozí předpokládali.

Emise akcií Alibaba na burze NYSE může být rekordní

„Lidé jsou na Facebooku, znají ho. O firmě Alibaba nikdo nikdy neslyšel,“ tvrdí podle agentury Reuters Mecca. Počet dotazů na primární nabídku Alibaby od klientů je zhruba čtvrtinový ve srovnání s Facebookem ve stejné fázi procesu a asi poloviční ve srovnání s Twitterem, upozornil Steve Quirk z makléřské společnosti TD Ameritrade Holding.

Jedním z důsledků toho, že drobní investoři nemají o akcie Alibaby moc velký zájem, by mohl být slabý první obchodní den, až se akcie ocitnou na burze. U primárních nabídek akcií technologických firem se přitom zpravidla očekává, že právě první den bude veleúspěšný.

Vlažný zájem drobných investorů z USA by mohl být pro Alibabu nevýhodou i v dlouhodobějším výhledu. Jednotlivci totiž mají tendenci držet akcie delší dobu, což akciím poskytuje určitou stabilitu. Pomáhají také rozšířit akcionářskou základnu. V případě až moc velké koncentrace akcií mezi menší počet institucionálních investorů může být firma například zranitelnější vůči útokům aktivistů, domnívají se odborníci na primární nabídky.

Čínský černý kůň míří na startovní listinu – Alibaba má měsíc do IPO

Podle některých se však může zájem drobných investorů ještě rozjet. Lovce výhodných nákupů by mohlo přilákat, že cenové rozpětí pro primární nabídku je nižší, než se čekalo. Firma také v pondělí odstartovala sérii setkání s investory, což by mohlo zájem ještě vzbudit.

Mezi investory Alibaby je i několik velkých firem s akciemi na burze. Fanoušci Alibaby mají díky tomu i jiné možnosti, jak se k akciím dostat dřív a neriskovat, že se na ně akcie Alibaby při úpisu nedostanou. Jeden z poradců bankovní skupiny UBS řekl, že někteří drobní klienti v očekávání, že budou vyloučeni z primární nabídky, začali kupovat akcie japonské Softbank. Ta má v Alibabě podíl 34,1 procenta. Nezávislý poradce James Gambaccini dodal, že ze stejného důvodu kupují někteří jeho klienti také akcie společnosti Yahoo, která vlastní 22,4 procenta akcií Alibaby. Podíl obou firem se sice po primární nabídce sníží, i tak ale zůstanou velkými akcionáři Alibaby.

I Gambaccini však upozorňuje, že poptávka po akciích Alibaby je nevýrazná, částečně i proto, že mnoho lidí nikdy o této firmě neslyšelo. Další část se zase obává investovat do čínské firmy, mimo jiné třeba kvůli možným zásahům místní vlády.

Kupte akcie Yahoo, říká graf i faktor „Alibaba“

Newsletter